Didactics and teaching in the context of the education of dance teachers

Authors

  • Giseli Barreto da Cruz Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Cecília Silvano Batalha Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2018.224.13783

Abstract

This article presents the results of a research done within a group of newly graduated students in the education of dance teachers, aiming at investigating what prevails as didactics on teacher education courses. The study was oriented by the following objectives: to analyze knowledge about teaching, constructed through the study of didactics by future teachers finishing graduate level courses, and the contribution of the education of didactics to the process of the constitution of professional knowledge on teaching, giving more focus into what the teaching educator does in didactics to educate on teaching. The theoretical framework was built on three conceptual axes: (i) teaching as a professional specificity of teachers, based in Roldão; (ii) teaching professional knowledge basis, from what is proposed by some authors, such as Gauthier; (iii) conceptions of teacher education, according to Cochran-Smith e Lytle. Data was obtained by applying a survey and assembling discussion groups. Three analysis axes summarized the following results: (i) what is taught in didactics; (ii) how didactics is taught; (iii) what level of importance is given to the teacher educator interferences? The results point that the teaching of didactics, though it seems to overcome the prescriptive tendency, deals with important themes comprehending the teaching process, although with little investment in recognizing the teaching as specialized action, and on the need of the construction of the teaching professional knowledge base, with applicationist emphasis. What is done, and how it is done by the teacher educator to teach didactics, compose the teaching education process on teacher education, not always in a positive way.

Keywords: didactics, teacher education, dance education.

Author Biographies

Giseli Barreto da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (1992), especialização em Supervisão, Orientação e Administração Escolar pela Universidade Federal Fluminense (1996), mestrado (2002) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2008). Realizou estágio pós doutoral (CNPq PDJ) na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2011), sob a supervisão da professora Marli André. Atualmente é professora adjunta da Faculdade de Educação da UFRj, membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e coordenadora do GEPED - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores. Anteriormente, atuou na educação básica exercendo as funções de docente e de pedagoga em redes públicas de ensino. Reúne significativa experiência na área de Educação, como professora e pedagoga. Tem se dedicado a pesquisas sobre Pedagogia, Didática e Formação de Professores.

Cecília Silvano Batalha, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Bacharel em Dança pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004), Licenciada em Educação Física pela mesma Universidade (2008), Pós-graduada em Políticas Públicas e Projetos Socioculturais em Espaços Escolares (FE/UFRJ-2012). É Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/FE-UFRJ-2016), onde está cursando o doutorado na Linha de Pesquisa Currículo, Docência e Linguagem, sob a orientação da Profa. Dra. Giseli Barreto da Cruz (2017 - 2021). Integrante, desde 2014, do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (GEPED/FE-UFRJ ), grupo vinculado ao Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (LEPED). Atualmente é professora de Educação Física na Secretaria de Educação do Estado do Rio de Janeiro (SEEDUC) e na Fundação Municipal de Educação de Niterói (FME). Tem experiência na área de Dança e Educação Física, com ênfase em Educação.

Published

2018-05-31