Partnership and governmentality: Tools to problematize contemporary social-economic relations

Authors

  • Maria Cláudia Dal'Igna Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos)
  • Jamil Cabral Sierra Universidade Federal do Paraná (UFPR), Setor Litoral.

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2018.223.14978

Abstract

This paper both describes and analyzes contemporary social-economic relations by using as its tools the concept of governmentality, as proposed by Michel Foucault, and the concept of partnership, as conceived by Dal’Igna (2011) and Sierra (2013). In order to support this analysis, we present part of the results of two pieces of research carried out in the field of Education considering partnership relations: one between family and school, and the other between State and social movements. The results have shown that such partnerships have become fundamental to maximize the government of subjects at a minimum cost in political and economic terms. What matters is to invest in partnerships, making everyone – mothers of children with low school performance, or people of sexual diversity, for instance – take on responsibilities and conduct their actions to advance social changes.

Keywords: partnership, governmentality, education.

Author Biographies

Maria Cláudia Dal'Igna, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos)

Doutora em Educação. Professora do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Pesquisadora do Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero (GEERGE/UFRGS/CNPq) e do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI/Unisinos/CNPq).

Jamil Cabral Sierra, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Setor Litoral.

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2013), bolsista de estágio doutoral no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2012), mestre em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (2004) e licenciado em Letras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1999). Atualmente, é professor adjunto na Universidade Federal do Paraná, atuando como docente permanente no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFPR) e no curso de Linguagem e Comunicação (Setor Litoral/UFPR). Pesquisador do Núcleo de Estudo de Gênero - NEG (UFPR/CNPq).

Published

2018-09-19