Catholic new school in pedagogical manuals by Everardo Backheuser (1934-1948)

Authors

  • Maristela da Rosa Secretaria de Estado da Educação SC
  • Gladys Mary Ghizoni Teive UDESC

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2018.223.15986

Abstract

From Pierre Bourdieu’s field conceptions and Roger Chartier’s conceptions of appropriation and representation, we characterize Backheuser’s educational project, represented by the Catholic New School expressed in Técnica da Pedagogia Moderna (1934) and Manual de Pedagogia Moderna (1948). In that respect, we interweaved these manuals, the Encyclical Divini Illius Magistri, of 1929, guiding text of Everardo’s pedagogical thought, and Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova, of 1932, the seminal document of the New School movement in Brazil. In the field of struggle between Catholic and New School ideals of education, Backheuser emerged as a representative of a “third way” by proposing a comprehensive education crossed by Catholicism that represented his appropriation of the New School. This project shows the Catholic intervention in the configuration and diffusion of the New School and indications of a singular version of the New School thought that was disseminated among the primary teachers in the 1930s and 1940s.

Keywords: Catholic new school, pedagogical manuals, Everardo Backheuser.

Author Biographies

Maristela da Rosa, Secretaria de Estado da Educação SC

Orientadora Educacional na Secretaria de Estado da Educação em SC; Pedagoga, Mestra e Doutora em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina.

Gladys Mary Ghizoni Teive, UDESC

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná, com Sandwich na área de Currículo no Centro de Investigación Manes, da UNED, em Madri. É professora titular do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UDESC, na linha de História e Historiografia da Educação. Tem diversos trabalhos publicados na forma de livros, capítulos de livros e artigos, dentre os quais “Modernização econômica e formação de professores em Santa Catarina”, publicado pela EDUFSC, “Uma vez normalista, sempre normalista: cultura escolar e produção de um habitus pedagógico (Escola Normal Catarinense: 1911-1935)”, publicado pela Editora Insular e “A Escola da República: os grupos escolares e a modernização do ensino primário em Santa Catarina (1911-1918)”, em parceria com Norberto Dallabrida, publicado pela Mercado de Letras; “Professor Areão: experiências de um 'bandeirante paulista do ensino' em Santa Catarina (1912-1950)”, publicado pela Editora Insular.  Pós-doutora  pelo Centro de Investigación MANES, da UNED, na área de manuais escolares.

Published

2018-09-15

Issue

Section

Dossiê: Escola Nova Católica” em países europeus e no Brasil