Developing electronic games for education: Exploring the backstage

Authors

  • Sandro de Paiva Carvalho Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Rio Pomba
  • Stella Maria Peixoto de Azevedo Pedrosa Universidade Estácio de Sá
  • Luiz Alexandre da Silva Rosado Instituto Nacional de Educação de Surdos, Departamento de Ensino Superior - DESU - INES/MEC

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.213.13727

Abstract

This article presents an analysis of the backstage of Electronic Educational Games production. To this end, the first author accompanied the day to day of ateam involved in game construction, noting negotiations, talk and actions of team members, seeking to observe what they report, which resources they utilize and which educational conceptions they use as basis to attach the label ‘educational’ to a game. These digital artifacts are produced and reach the final consumer as a black box, devoid of registers on what happened during its development. The idea is to open this black box and investigate the educational notions that circulate in the backstage during production. We used as theoretical and methodological framework Goffman’s concepts of actor, facade and backstage for the study of production teams; the Actor-Network Theory (ANT) of Latour for mapping the networks that form the black-box products; and the idea of thick description of environments, following guidelines from Geertz’s the anthropological experience. We verified in the studied institution that current conceptions on the educational nature of games are limited to citations of a few academic authors and the occasional presence of a pedagogue. We indicate the relevance of a further study on the production backstage of electronic games labeled as educational, presenting and proposing a list of questions for future studies.

Keywords: educational games, production backstage, educational conceptions.

Author Biographies

Sandro de Paiva Carvalho, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Rio Pomba

Graduado em Ciência da Computação pela Faculdade Ubaense Ozanam Coelho (FAGOC), Especialista em Desenvolvimento e Aplicações para Web pelo Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora (CESJF), Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá (UNESA).  Atualmente é Professor Efetivo do Departamento de Ciência da Computação do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Rio Pomba (IFSudesteMG – Campus Rio Pomba) e substituto do Chefe do referido Departamento. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Engenharia de Software. Interessa-se por pesquisas na área de Jogos Eletrônicos e Educação. Contato:sandro.paiva@ifsudestemg.edu.br.

Stella Maria Peixoto de Azevedo Pedrosa, Universidade Estácio de Sá

Graduada em Pedagogia (USU) e Licenciada em Ciências (UERJ). Doutora em Ciências Humanas - Educação (PUC-Rio) e Mestre em Educação (PUC-Rio). Especialista em Psicopedagogia (UNISAL), Supervisão Escolar (UFRJ/CEP-EB) e Educação com Aplicação da Informática (UERJ).  Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA). Editora da Revista Educação e Cultura Contemporânea (PPGE/UNESA). Suas pesquisas estão focadas, principalmente, nos seguintes temas: mídia-educação, formação do professor, inclusão, tecnologias assistivas, material didático, construção do conhecimento, cultura, imagem, fotografia, games e juventude. Contato: smpedrosa@gmail.com

Luiz Alexandre da Silva Rosado, Instituto Nacional de Educação de Surdos, Departamento de Ensino Superior - DESU - INES/MEC

Luiz Alexandre da Silva Rosado é Coordenador de Pós-graduação e Professor Adjunto na área de Educação e TIC no Departamento de Ensino Superior do Instituto Nacional de Educação de Surdos - DESU/INES, sendo um dos líderes do Grupo de Pesquisa Educação, Mídias e Comunidade Surda (https://edumidiascomunidadesurda. wordpress.com/). É colaborador da linha de pesquisa TICPE do PPGE UNESA. Doutor em Ciências Humanas (Educação) pela PUC-Rio, com parte da pesquisa desenvolvida na Universitá Cattolica del Sacro Cuore em Milão. Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá e graduado Comunicação Social pela Universidade Gama Filho. Foi professor PPGE UNESA e da pós-graduação em Educação com Aplicação de Informática na UERJ. Integrou o Diretório de Pesquisas Jovens em Rede (JER) na PUC-Rio de 2008 a 2015. Atua principalmente nos seguintes temas: educação, surdez, juventude e mídia, novas tecnologias da informação e comunicação, autoria digital, autoria acadêmica, transições e transformações tecnológicas, letramento visual. Artigos disponíveis em https://ines.academia.edu/AlexandreRosado. Contato: alexandre.rosado@gmail.com

Published

2017-12-30