Experiences of empowerment and self-advocacy in people with disabilities: A study in Brazil and Canada

Authors

  • Taísa Caldas Dantas Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.213.13489

Abstract

This article aims to analyze, from the perspective of human rights, individual experiences, systems (laws, policies, guidelines) and social attitudes that contribute (or not) to the process of empowerment and self-advocacy in the lives of people with disabilities in Brazil and Canada. For this, we developed a study that starts off from the following question: what is the political-legal and socio-cultural reality of Brazil and Canada that contributes to the guarantee of human rights related to experiences of empowerment and self-advocacy of people with disabilities? Through a qualitative approach, we adopted cultural studies as a field of analysis, and interviews were conducted with people with disabilities in different regions of Brazil and Canada. Both experiences showed that the acquisition of empowerment and selfadvocacy is inherent to the subject and his life story, both in more positive relationships and oppressive and excluding ones.

Keywords: self-advocacy, empowerment, people with disabilities.

Author Biography

Taísa Caldas Dantas, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB, Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB (2011), graduada em Direito pelo Centro Universitário de João Pessoa (2007) e em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (2010). Trabalha como Professora Adjunta da Universidade Federal da Paraíba, vinculada ao Centro de Educação no Departamento de Habilitações Pedagógicas (DHP). Leciona na área de conhecimento da Educação Especial no curso de Pedagogia e demais licenciaturas. Coordena o curso de especialização a distância Gênero e Diversidade na escola. Atualmente é participante do Grupo de Estudos e Pesquisa Vozes, Empoderamento e Inclusão da Pessoa com Deficiência, vinculado ao CNPQ e inserido na linha de pesquisa Currículo Transversal; do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Emocionalidade, também vinculado ao CNPQ e integra o Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa e Ação sobre Mulher e Relações de sexo e gênero (NIPAM), da UFPB e vinculado ao CNPQ. Atua principalmente nos seguintes temas: Educação Especial, Direito das Pessoas com Deficiência, Autoadvocacia e Empoderamento, Pesquisa Educacional, Educação Emocional, Direito das Mulheres/Relações de Gênero e Estudos Culturais.

Published

2017-12-30