The obsolescence of the political aspect of the teaching profession and the generative theme

Authors

  • Gomercindo Ghiggi Universidade Federal de Pelotas
  • Juliana Batista Pereira dos Santos Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Priscila Monteiro Chaves Universidade do Oeste de Santa Catarina
  • Sheila de Fatima Mangoli Rocha Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.213.11773

Abstract

The research aimed to identify how the Pedagogical Project of a school institution from Rio Grande do Sul assists teachers in the successful accomplishment of their plans, as well as how the generative theme is thought in their classroom activities. Therefore, by means of document analysis and semi-structured interviews, two instruments were analyzed: the school Pedagogical Project and the teachers’ answers to the interview questions. The theoretical framework was mainly based on Paulo Freire’s precepts. In conclusion, it is observed that there is a breakdown in the socio-anthropological understanding of the generative theme, which is a result of the obsolescence of the political aspect of the teaching activity.

Keywords: Pedagogical Project, Paulo Freire, generative theme.

Author Biographies

Gomercindo Ghiggi, Universidade Federal de Pelotas

Prof. Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas. Graduado em Filosofia pela Universidade Católica de Pelotas e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Juliana Batista Pereira dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas. Profª da Rede Estadual de Educação Básica do Rio Grande do Sul.

Priscila Monteiro Chaves, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Profª. do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Licenciada em Letras Port-Francês pela mesma Universidade.

Sheila de Fatima Mangoli Rocha, Universidade Federal de Roraima

Profª do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Roraima. Mestra em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal da Bahia. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa.

Published

2017-12-30