Neighboring schools, performance and unequal socioeconomic composition: Investigating school inequality

Authors

  • Luana Costa Almeida Universidade do Vale do Sapucaí-Univás/ Universidade Estadual de Campinas-Unicamp

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.212.11847

Abstract

This paper is the result of a research financed by FAPESP and it discusses the school inequality taking into account one of its possible facets, which is the distribution of students among neighboring schools. It discusses the question by analyzing the educational inequalities bringing concepts of residential segregation, school stratification and the possibility of school choice by the families. Methodologically, it carries on a dialogue with authors who discuss the subject and uses a mapping of neighboring public schools in Campinas (São Paulo State, Brazil), crossing performance information provided by IDEB and socioeconomic composition of families from each school. The work allowed to advance methodologically in the investigation of factors associated with educational inequality by discussing the unequal enrollment distribution among neighboring schools, observing direct and indirect evidences about school stratification and school choice.

Keywords: educational inequality, school choice, school stratification.

Author Biography

Luana Costa Almeida, Universidade do Vale do Sapucaí-Univás/ Universidade Estadual de Campinas-Unicamp

É doutora em Educação na área de Ensino e Práticas Culturais pela Universidade Estadual de Campinas-Unicamp (2014), com período de estágio na Universidade Autônoma de Barcelona-Espanha, ambos com financiamento da FAPESP; mestre em Educação na área de Ensino, Avaliação e Formação de Professores (2008) pela Unicamp e graduada em Pedagogia (2004) pela Unicamp. Fez pós-doutorado no Centro de Estudos da Metrópole-CEM/Cebrap, com financiamento da FAPESP (2014/2015). Atualmente: Atua como Professora do Mestrado em Educação da Universidade do Vale do Sapucaí-Univás e como Professora Doutora em RTP na Faculdade de Educação-Unicamp, no Departamento de Ensino e Práticas Culturais-DEPRAC. É pesquisadora colaboradora no Laboratório de Observação e Estudos Descritivos-LOED da Faculdade de Educação da Unicamp, em projeto financiado pelo Observatório da Educação-CAPES. Participa do Comitê Editorial da revista Educação & Sociedade. (Fonte: Currículo Lattes)

Published

2017-05-09

Issue

Section

Articles