Black and poor boys in youth-adult education: A study on the relationship between masculinities and race

Authors

  • Rosemeire dos Santos Brito Universidade Federal do Espírito Santo - UFES.

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2016.202.7191

Abstract

This article presents the results of a study in a youth and adult education school in the city of São Paulo, in order to identify possible reasons for the major presence of black and poor boys in this type of education. The concepts of youth(s), masculinity(ies), race, racism and gender, designed in an articulated manner, guided the analysis. Semi-structured, collective and individual interviews were conducted with students consistent with this profile in order to access cultural symbols that possibly structured masculinity in its relationship with academic achievement. The analysis reveals that many shared gender meanings consistent with what was expected to be the most acceptable model of masculinity in schools. The study also finds that black boys shared a marginalized standard, depending on the contradictions involved in his corporeality, as a symbol and source of masculinity expression.

Keywords: gender, race, youth(s).

Author Biography

Rosemeire dos Santos Brito, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES.

É professora do Departamento de Educação, Política e Sociedade, do Centro de Educação da UFES - Universidade Federal do Espírito Santo. É doutora em Educação, mestre em Educação, graduada e licenciada em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo - USP. Atuou como professora da Unicentro e como pesquisadora associada do Nepo - Núcleo de Estudos de População da Unicamp. Seus temas de pesquisa estão vinculados às áreas de sociologia da educação, políticas educacionais, formação docente, relações de gênero e educação, relações raciais e educação, violência familiar e relações de gênero

Published

2016-03-11

Issue

Section

Articles