The process of teaching and learning in question: Methodological and motivational implications

Authors

  • Ana Elisa da Costa Moreira Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Katya Luciane de Oliveira Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Fabio Alexandre Pereira Scacchetti Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2016.201.7056

Abstract

This study had the objective of investigating the teaching strategies used by teachers, as well as the theoretical basis used in the process. As its development, it aimed at knowing the learning strategies and the motivational aspects presented by the students of the first grade elementary school. The method for data analysis was the descriptive with survey and correlational outlines. A number of 348 children between 6 and 13 years old and their teachers from two public schools in the north of Paraná participated in this study. Data had been collected through the Learning Strategies Scale, Elementary School Students’ Motivation Scale and a questionnaire on Teachers’ Teaching Strategies. Results showed that younger students appeal to use Strategies and maintain behavior similar to others about the motivational continuum. Teachers who encourage the systematic use of strategies contribute to maintain a good motivational quality of students.

Keywords: teaching strategies, learning strategies, motivation in school context.

Author Biographies

Ana Elisa da Costa Moreira, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Pedagoga. Mestre em Educação pelo programa de Pós-graduação Stricto-Sensu em Educação da Universidade Estadual de Londrina.

Katya Luciane de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Psicóloga. Doutora em Psicologia, Desenvolvimento Humano e Educação pela Faculdade de Educação da Unicamp. Docente do curso de Psicologia e do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Estadual de Londrina.

Fabio Alexandre Pereira Scacchetti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Professor assistente na Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR Câmpus de Apucarana-PR. Graduado em Engenharia Têxtil pela Universidade Estadual de Maringá - UEM, Especialista em MBA - Gestão Empresarial pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL. Doutorando em Engenharia Têxtil pela Universidade do Minho - Uminho.

Published

2015-12-04