Lessons of Physical Education at Colégio Nossa Senhora Aparecida, in Nova Prata, Rio Grande do Sul State (1937-1949)

Authors

  • Tuany Defaveri Begossi Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Vanessa Bellani Lyra Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Janice Zarpellon Mazo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2015.192.7680

Abstract

Colégio Nossa Senhora Aparecida, in the town of Nova Prata, in the state of Rio Grande do Sul, Brazil, is an educational institution founded in February 24, 1937, linked to the Congregation of Imaculado Coração de Maria. Because of the values propagated by Catholic educational institutions, a group of people wished to have in the community a school run by nuns. Beginning with a historical-cultural analysis perspective – fostered by the interface with the sociological category “field”, adopted and inspired by the work of Pierre Bourdieu –, the study is conducted to identify emergency conditions, integration and operation of that school in its developmental function. The research is grounded in the analysis of written, oral and iconographic documents, which were designed as material and historical texts, carriers of messages, meanings and context to its particular purposes. Interpreted this way, the sources revealed that Colégio Nossa Senhora Aparecida established itself as an institution that reflected the interests and pre-established national models and, at the same time, brought a never seen concept of education, and particularly physical education, to the city of Nova Prata.

Keywords: History of physical education, school, physical education.

Author Biographies

Tuany Defaveri Begossi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Educação Física Licenciatura pela Escola de Educação Física (ESEF), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente cursa Educação Física Bacharelado na ESEF/UFRGS, é membro do Núcleo de Estudos em História do Esporte e da Educação Física (NEHME/UFRGS) e Bolsista de Desenvolvimento Tecnológico Industrial do CNPq - Nível C.

Vanessa Bellani Lyra, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2004). Mestre em Educação, pela Universidade Federal de Santa Catarina, na linha de pesquisa Educação, História e Política (2009). Doutora em Ciências do Movimento Humano, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa Representações Sociais do Movimento Humano (início/2009). Professora dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física, na Universidade de Caxias do Sul. Tem experiência na área de Educação/ Educação Física estudando principalmente os seguintes temas: História da Educação Física, Sociologia da Educação Física, Formação de Professores de Educação Física, Terceira Idade, Dança, Expressão Corporal e Atividades Rítmicas. Membro-pesquisador do Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Membro Pesquisador do Núcleo de Pesquisa Ciências e Artes do Movimento Humano, da Universidade de Caxias do Sul.

Janice Zarpellon Mazo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Ciências do Desporto pela Universidade do Porto (UP). Mestre em Ciência do Movimento Humano (UFSM). Especialização em Técnica Desportiva - Voleibol (UFSM) e Especialização em Pesquisa Curricular (UFSM). Licenciada em Educação Física (UFSM). Exerce o cargo de professora associada da Escola de Educação Física (ESEF) da UFRGS, onde atua nos cursos de Licenciatura e de Bacharelado em Educação Física e no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. É tutora do Programa de Educação Tutorial (PET) da Educação Física da UFRGS. Realiza pesquisas em História do Esporte e da Educação Física, além de estudos históricos e socioculturais sobre o esporte olímpico e paralímpico.

Published

2015-04-27

Issue

Section

Articles