Training meetings: Photography as an invention of problems

Authors

  • Alice Dalmaso Universidade Federal de Santa Maria
  • Deisi Sangoi Universidade Federal de Santa Maria Av. Roraima, 1000, Camobi 97105-900, Santa Maria, RS, Brasil
  • Francine Tadielo Universidade Federal de Santa Maria Av. Roraima, 1000, Camobi 97105-900, Santa Maria, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2014.181.2234

Abstract

This paper aims to discuss learning in an inventive perspective and, based on that, relate an experience of production of problems through photographs, held in a teacher training space. The development of a different view on learning occurred at the meeting of Virgínia Kastrup’s readings on cognition. The act of learning, considering art and inventive cognition perspectives, makes cognition differ from itself, it does not submit learning to its results in a constant movement of problems invention. In this context, by using photos and personal diaries, we worked with a group of 10 students of an internship class of a college course. In this process, we created an environment that passed around problem productions, imposing strength that allowed recognitional break up and affection. What image affects us? How much is learned with images that send signs? The perplexity of being faced with those images, the not knowing how to deal with them, words that cannot fi ll the blank spaces in diaries and the uncertainties and certainties that we all carry with ourselves, we can only infer the effect of the images as a force of what they are.

Keywords: learning, photography, teacher training.

Author Biographies

Alice Dalmaso, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda pelo curso de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria-UFSM.

Bacharel (2008) e Licenciada (2009) em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria-UFSM. Atuou como professora de Ciências na Escola Antônio Alves Ramos (de maio a setembro de 2010) e como Bióloga/Professora em Projeto de Educação Ambiental na Instituição Lar de Mírian e Mãe Celita (de outubro de 2010 a fevereiro de 2011). Participante do Grupo Internexus (CE/UFSM) desde maio de 2010. Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM desde março de 2011, atuando na Linha de Pesquisa Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional com ênfase na temática Invenção e Subjetivação na Formação de Professores.

Endereço institucional:

Universidade Federal de Santa Maria

Avenida Roraima, n.1000

Cidade Universitária- Bairro Camobi

Prédio 16 – sala 3335ª

(55) 3220 8197

Santa Maria-RS

Cep: 97105-900

Deisi Sangoi, Universidade Federal de Santa Maria Av. Roraima, 1000, Camobi 97105-900, Santa Maria, RS, Brasil

Francine Tadielo, Universidade Federal de Santa Maria Av. Roraima, 1000, Camobi 97105-900, Santa Maria, RS, Brasil

Published

2013-12-02