Perceptions regarding the key aspects to the development of competencies in technical education

Authors

  • Sandra Regina Rocha-Pinto Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro
  • Flavia Souza Antunes
  • Leandro da Rosa Chamma
  • Leandro da Rosa Chamma

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2013.172.867

Abstract

This paper proposes to identify the key aspects to the development of students’ competencies in technical educational institutions. Therefore, it relies on a qualitative research of phenomenographic nature” seeking to apprehend the perception of FAETEC professionals and representatives of the labor market in the city of Rio de Janeiro between April and July 2008. The theoretical view comprised: (a) the concept of competency from several theoretical points of view; and (b) pedagogy of competencies in Brazilian professional education. The process of analysis, which initially consisted of six categories of description – Technicians’ Conception of Competencies, Technical Education’s Role for Career Opportunities in the Labor Market, Labor Market Requirements regarding the Preparation of Students; Teacher’s Role in Students’Technical Training; Student’s Role in Their Technical Training; Involvement in the Construction of the Curriculum by Competencies – was followed by the construction of a framework of reference that discusses the issue of development of competencies from two perspectives of analysis: Meaning of Competencies and Formation of Competencies. Regarding the meaning of competencies, it showed that the interviewed naturally associate that concept to “know-how”, to practical performance. Two possible interpretations of this phenomenon are outlined: (a) the people involved have assimilated the official discourse about the notion of competency; (b) teachers also have an active role in the labor market. Regarding the formation of competencies, three categories constituted its pillars: the construction of the school curriculum, the role of the teacher and of students in the educational process.

Key words: formation of competencies, pedagogy of competencies, professional technical education.

Author Biographies

Sandra Regina Rocha-Pinto, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Sandra Regina da Rocha Pinto

Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Pós-graduada em Administração Financeira pela FGV-RJ, Mestre em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e Doutora em Ciências Humanas - Educação - pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Tema da tese: Modelos de Competências em Educação Profissional. Atualmente é professora assistente do Instituto de Administração e Gerência da PUC-Rio. Coordena cursos de graduação e pós-graduação. Possui ampla experiência profissional com atuação em empresas nacionais e transnacionais. Palestrante, consultora de empresas, possui livro e artigos publicados. Pesquisa temas relacionados a: configurações organizacionais; modelos de governança; desenvolvimento de competências; gestão do conhecimento e de competências organizacionais; aprendizado contínuo nas organizações.

Flavia Souza Antunes

Graduada em Administração na Universidade do Estado do Rio de janeiro (UERJ). Cursou uma extensão em Marketing na Coppead /UFRJ (Universidade Federal do Rio de Janeiro) e Mestrado em Administração de Empresas na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Foi administradora na Fundação Getulio Vargas de 2004 a 2006 e atuou como Consultora em Gestão Empresarial de 2007 a meados de 2010 no Instituto de Desenvolvimento Gerencial (INDG). Atualmente trabalha na Diretoria de Suprimentos Estratégicos na Vale S.A.

Leandro da Rosa Chamma

Graduado em Pedagogia na UERJ. Cursou um MBA em Gestão Empresarial na FGV-RJ e Mestrado em Administração de Empresas na PUC-RJ. Foi o precursor, idealizador e coordenador do projeto de Educação com Aplicação da Informática no Grupo CERC de Ensino. Participou de diversos congressos na área de Educação e tecnologias educacionais. É o atual gestor e diretor geral do Grupo CERC de Ensino, instituição de ensino com aproximadamente dois mil alunos, da Educação Infantil ao Pré-Vestibular, na cidade do Rio de Janeiro.

Leandro da Rosa Chamma

Graduado em Pedagogia na UERJ. Cursou um MBA em Gestão Empresarial na FGV-RJ e Mestrado em Administração de Empresas na PUC-RJ. Foi o precursor, idealizador e coordenador do projeto de Educação com Aplicação da Informática no Grupo CERC de Ensino. Participou de diversos congressos na área de Educação e tecnologias educacionais. É o atual gestor e diretor geral do Grupo CERC de Ensino, instituição de ensino com aproximadamente dois mil alunos, da Educação Infantil ao Pré-Vestibular, na cidade do Rio de Janeiro.

Published

2013-04-29

Issue

Section

Articles