Dos Deveres: Uma Análise de duas Finalidades Educacionais e Políticas

Authors

  • Gabriel Mingareli Cavalini Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • José Joaquim Pereira Melo Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2024.281.22

Keywords:

Cícero, Educação, Deveres

Abstract

Abstract: This study aims to discuss the formation of the Roman citizen proposed by Marco Túlio Cícero (106 – 43 BC) in De Officiis. Initially, an overview of De Officiis is presented; then, an analysis of the role of virtues in the formative process of the Roman man and, finally, the political purpose of his formation proposal is discussed. For the author, the virtue par excellence is honesty, characterized as the supreme rule of morality, which, praiseworthy in itself, must be sought above all things. The honest dimension of human acts is composed of four virtues related to reason, namely: wisdom, justice or generosity, greatness of soul and decorum. Each of them presupposes duties that man must fulfill in order to live in society. Finally, the author erects the paradigm of the politician, who, based on a rigid system of moral values and in full harmony with the responsibilities towards society, it could restore the Republic permeated by corruption.

Author Biographies

Gabriel Mingareli Cavalini, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui Graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Graduação em Teologia pelo Centro Universitário Internacional (2022) e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2022). Atualmente é doutorando em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná e professor do curso de pós-graduação da Universidade Paranaense. Tem experiência na área de Filosofia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Filosofia Antiga, Filosofia da Psicanálise, História da Educação, Cícero, Helenismo, Cristianismo e Roma Antiga.

José Joaquim Pereira Melo, Universidade Estadual de Maringá

Possui Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari (1985), Graduação em História pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Mandaguari (1988), Mestrado em História e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), Doutorado em Historia e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998) e Pós-Doutorado em História da Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007). Atualmente é Professor Associado da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Antiga e Medieval, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Sêneca, Santo Agostinho, Cristianismo e Helenismo.

Published

2024-11-14

Issue

Section

Articles