Ser mulher: discursos veiculados nas revistas “O Jovem Luterano” e “O Cruzeiro” (1950-1960)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2024.281.15

Abstract

This study aims to approach female education by the means of speeches published in a young Lutheran religious magazine called O Jovem Luterano as well as in a cultural magazine called O Cruzeiro. Taking into account the specific features of these journals, the perspective embraced was to explore moralised, normative and prescriptive discourses related to female behaviour and the social role women are assigned to. The timeline focus on the issues between the years of 1950 and 1960, when a further spread of speeches regarding to orientate domestic and social experiences of young and adult women could be observed; speeches which aimed to mark, thus, the social and biological function of a woman as a wife, a mother and a housekeeper. Such discourses reveal several ways of education processes in the sense of regular education as much as in terms of the female role to develop female ways to think and act within society.

Author Biographies

Tania Nair Alvares Teixeira, Programa de Pós graduação em Educação-Universidade Federal de Pelotas-

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas -UFPEL. Integra o grupo de pesquisa: Centro de Estudos e Investigação em História da Educação (CEIHE)

Elias Kruger Albrecht, Programa de Pós graduação em Educação-Universidade Federal de Pelotas-

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Pelotas -UFPEL. Bolsista CAPES- Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Integra o grupo de pesquisa: Centro de Estudos e Investigação em História da Educação (CEIHE).

Patrícia Weiduschadt, Faculdade de Educação/ Universidade Federal de Pelotas.

Doutora em Educação pela Universidade do Vale dos Sinos- professora efetiva do Departamento de Fundamentos da Educação da Faculdade de Educação  e do Programa de Pós graduação em Educação. da Universidade Federal e Educação. (FAe/Ufpel). Coordena o grupo  de pesquisa: Centro de Estudos e Investigação em História da Educação (CEIHE).

Bolsista PQ2-CNPQ

Published

2024-09-06

Issue

Section

Articles