Intervenções pedagógicas para o desenvolvimento do Pensamento Computacional com auxílio da Robótica Educativa: uma revisão sistemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2024.281.05

Keywords:

educational robotics, computacional thinking, LEGO Mindstorm, high school, vocational education

Abstract

The development of Computational Thinking (CT) skills in educational institutions is currently a concern in several countries. Admittedly, the concept has developed that the ability to think like a Computer Scientist has educational benefits – capacity for reflection, problem solving and the understanding that everything around us is intrinsically linked to digital technology – and economic benefits with trained professionals. The objective of this systematic review of research (SRR) was to identify which pedagogical interventions have been used in the development of the CT with the help of Educational Robotics (ER) using ER Kits LEGO Mindstorm together with students of the equivalent of elementary school and high school, with the objective of constituting bases that allow the elaboration of a pedagogical intervention in a vocational high school, whose students are at these educational levels. Although the researches are promising in the use of ER for the development of CT, there are still gaps to be explored, since none of the researches addresses students of professional education. Recent research carried out in the area of ​​Information Technology (IT) shows that in a period of five years approximately 800 thousand new opportunities will be created in the area, however, in Brazil, just over 53 thousand technology professionals are trained per year. This finding emerges from a discussion about the fact that the development of the CT is essential in the training of IT professionals, which is in increasing demand in our society.

Author Biographies

Sandro José Ribeiro da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Canoas

Doutorando em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, possui mestrado em Computação Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos, pós-graduação em Educação a Distância pela UNOPAR e graduação em Ciência da Computação pelo Centro Universitário La Salle. Atualmente é professor do ensino básico, técnico e tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Redes de Computadores, Hardware e Sistemas Operacionais.

Carla Odete Balestro Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS - Campus Canoas

Doutora e Mestre em Educação pelo PPGEDU/UFRGS e Especialista em Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos pela UFRGS. Bacharela em Ciência da Computação pelo Centro Universitário La Salle. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico - Área de Informática - do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Canoas. Tem experiência na área de Informática e Educação, com ênfase em Educação Profissional integrada à Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos, na Formação de Professores para a Educação Profissional e no Ensino da Informática. Atua, também, na área de Informática Educativa, Aprendizagem de Programação, Jogos Educativos, Gamificação no contexto escolar, Robótica Educativa e Educação à Distância e elaboração de projetos científicos em cursos técnicos e tecnológicos na área de Informática.

Gabriela Trindade Perry, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Designer graduada pela Universidade Luterana do Brasil (2001), mestre em Ergonomia pelo PPGEP-UFRGS (2005), doutora em Informática na Educação pelo PPGIE-UFRGS (2010). Atualmente é professora associada da UFRGS, no curso de Design, ligado à Faculdade de Arquitetura. Professora permanente do Programa de Pós Graduação em Informática na Educação da UFRGS desde 2016. Coordenadora do NAPEAD - Produção Multimída para a Educação desde 2013. Interesses de pesquisa relacionados prototipagem com Arduíno, MOOCs, Learning Analytics, e Metodologia em Design. Contato: gabriela.perry@ufrgs.br

Published

2024-01-17

Issue

Section

Articles