Os jogos de tabuleiro e seu uso na educação: uma revisão integrativa de literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2024.281.01

Keywords:

Board Games; Education; Literature review

Abstract

Games have become popular in the field of education, several studies have shown their success when used as tools in the learning process, motivating students, helping them to understand the content and developing theirs cognition and socialization skills. The objective of this work is to carry out an integrative review of the literature about board games in education, adopting a methodology that involves the following steps: definition of the scope of work and formulation of the guiding question of the review; establishment of exclusion and inclusion criteria for literature; identification of studies that fit these criteria; categorization of these studies and analysis and interpretation of the results obtained. In the works covered in this review, it was noticed that the board game fulfilled its proposed initial objectives, proving to be an effective and conducive tool for learning, something to be further explored in the educational field.

Author Biography

Vania Ribas Ulbricht, Universidade Federal de Santa Catarina

É licenciada em Matemática, com mestrado e doutorado em Engenharia de Produção pela UFSC. Foi professora visitante da Universidade Federal do Paraná no Programa de Pós-Graduação em Design (2012 - 2014). Pesquisadora da Université Paris 1 (Panthéon-Sorbonne). Presta serviço voluntário no PPEGC da UFSC. Foi bolsista em Produtividade e Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora de 2009 a 2013, DT/CNPq. Coordenadora do projeto: Mídias, Tecnologias e Recursos de Linguagem para um ambiente de aprendizagem acessível aos surdos,aprovado pelo CNPq através da CHAMADA Nº 84/2013 MCTI-SECIS/CNPq- TECNOLOGIA ASSISTIVA / B - Núcleos Emergentes Foi bolsista do CNPq na modalidade DTI-A. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: acessibilidade, ensino-aprendizagem, hipermidia, design de hipermídia, geometria e geometria descritiva. Coordenou, desde 1981, diversos eventos nacionais e internacionais, dentre os quais desta-se: os Congresso Nacional de Desenho, Gráphicas, Conahpas e Cinahpas. É professora titular voluntária e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da UFSC. É lider, desde 2014, do Núcleo de Acessibilidade Digital e Tecnologias Assistivas registrado no CNPq. Fazendo especialização em Neurociências no Instituto de Desenvolvimento Educacional

Published

2024-01-17

Issue

Section

Articles