Investment and imagined communities: A narrative analysis of the identity construction by student-teachers of English

Autores/as

  • Gloria Gil Universidade Federal de Santa Catarina
  • Cleiton Constantino Oliveira Instituto Federal de Rio Grande do Norte

Resumen

The objective of this article is to discuss an exploratory study about the identity construction of eight student-teachers of English as learners of English as an additional language in the region of Vale do Açu, Rio Grande do Norte, Brazil using some of the concepts developed by Bonny Norton, that is, investigating the types of investments made and the imagined communities aspired to by those student-teachers. For the exploratory study, a narrative perspective was adopted as identities are socio-cultural narratives constructed in time. The analyses showed that construction of the identities of the student-teachers investigated revolves around two types of investment: those which lead to learn and use the language, and those which lead to learn the English language to teach it. The results have shown that in the analyzed group of studentteachers, the learner-as-user and learner-as-teacher identities seem to confl ate and, in most cases, the learner-as-teacher identity seems to override the learner-as-user identity. Also, since many of the studies carried out on learner identity using Bonny Norton’s theoretical approach had immigrants in contexts where English is used by the community they are living in, this work is expected to contribute to Norton’s approach as the participants of this study are learning English as an additional language in contexts where the community members do not use English and English is mainly learnt in formal environments.

Keywords: learners of English, identity, investments, imagined communities.

Biografía del autor/a

Gloria Gil, Universidade Federal de Santa Catarina

Gloria Gil é Professora Associada III no Departamento de Línguas Estrangeiras da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Realizou pesquisas qualitativas na lingüística aplicada dentro da área de ensino e aprendizagem do inglês como língua estrangeira relacionadas com vários aspectos, tais como o discurso da sala de aula de língua estrangeira e a construção do discurso metalingüístico. Também tem pesquisado na área de formação de professores de línguas estrangeiras assuntos tais como a importância de novas experiências na formação continua de professores e o mapeamento de estudos sobre formação de professores dentro do contexto brasileiro. Como resultado dessas pesquisas, publicou artigos em vários livros, jornais e revistas nacionais e internacionais. Também organizou duas coletâneas de artigos sobre pesquisas qualitativas no ensino de inglês e formação de professores de línguas. Na atualidade, está pesquisando o impacto da relação entre língua e cultura na construção das identidades do aprendiz e do professor de inglês como língua estrangeira.

Cleiton Constantino Oliveira, Instituto Federal de Rio Grande do Norte

Mestre em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É professor de Língua Inglesa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), campus Ipanguaçu, atuando nos cursos técnicos de nível médio integrado, subsequente e integrado EJA, e nos cursos superiores de licenciatura. Possui interesse nos seguintes temas: aprendizagem, ensino, formação de professores, identidade, linguagem e cultura

Publicado

2014-09-18

Cómo citar

Gil, G., & Oliveira, C. C. (2014). Investment and imagined communities: A narrative analysis of the identity construction by student-teachers of English. Calidoscópio, 12(2), 191–201. Recuperado a partir de https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.122.07

Número

Sección

Artigos