Literacy and daily life: Sparse voices, alternative paths

Authors

  • Leda Verdiani Tfouni USP
  • Anderson de Carvalho Pereira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Filomena Elaine Paiva Assolini USP

Abstract

In this article, we defend that literacy practices are determined by the sociopolitical value of deciphering the Other, either inside, or outside school. We undertake the paths of the studies on literacy in Brazil, based on pêcheutian Discourse Analysis as well as lacanian Psychoanalysis. We present an analysis of texts taken from the Programa de Professores Alfabetizadores (PROFA/INEP/MEC), together with teachers’ oral discourses, which constitute in daily life a mosaic of disperse voices about the topic. We conclude that this apparent dispersion hides, in an undercover way, the straightening of one meaning of literacy, tied to the ideology of decoding, and that, some decisive setbacks in this field of studies result from this.

Keywords: literacy, reading and writing, discourse, Programa de Professores Alfabetizadores.

Author Biographies

Leda Verdiani Tfouni, USP

Doutora em Linguística pela UNICAMP. Professora Titular Sênior da Universidade de São Paulo. Pesquisadora 1Bdo CNPq.

Anderson de Carvalho Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorado em Psicologia pela USP, com estágio no CENEL-Centro de Estudos dos Novos Espaços Literários na Universidade de Paris XIII. Atualmente, Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (campus Itapetinga) e do Mestrado Acadêmico em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (campus Vitória da Conquista) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia sob regime de Dedicação Exclusiva e Líder do Grupo de investigação sobre narrativas, práticas letradas e discursos (GRINPRALED/CNPq/UESB).

Filomena Elaine Paiva Assolini, USP

Doutora em Psicologia pela USP. Professora Doutora do Departamento de Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

Published

2018-05-04

How to Cite

Tfouni, L. V., Pereira, A. de C., & Assolini, F. E. P. (2018). Literacy and daily life: Sparse voices, alternative paths. Calidoscópio, 16(1), 16–24. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2018.161.02