Analysis of a hearing audience in the light of the textual discourses analysis: A challenge

Authors

  • Daniela Negraes Pinheiro Andrade Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Maria Eduarda Giering Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Abstract

This study, supported by the theoretical framework of Textual Linguistics of Discourse and by some Semiolinguistic concepts, aims at analyzing a face to face interaction in the context of a legal hearing audience based on the structure of argumentative sequence. The study relevance relays on demonstrating that Textual Linguistics is suitable for the analysis of discourses which belong to speech domain. The gap intended to be filled in by the study concerns the analysis which takes speech as the empiric object whose contextualization transcends the presupposition of fugacity, instantaneity, and temporality softening Jean-Michel Adam’s caveat, according to which speech is different from writing whose contextualization goes from “text to text”. The piece of data which served as analytical material for the study comes from a face to face conversation between a female judge and a defendant audio-recorded at a hearing audience in a trial of drug trafficking in a court of 1st instance in the forum of a town located in the metropolitan area of Porto Alegre. Throughout analysis, it has been observed that: (a) the argumentative movements accomplished by the participants fit the prototypical argumentative sequence proposed by Jean-Michel Adam, in addition of obeying Patrick Charaudeau’s argumentative organization principles, and (b) the declarative operations undertaken by the speakers allow the recipient to become aware of the whole meaning of the text.

Keywords: Textual Linguistics, argumentative sequence, face to face interaction.

Author Biographies

Daniela Negraes Pinheiro Andrade, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Possui graduação em Letras Licenciatura em Inglês pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2005) e mestrado em Linguística Aplicada também pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2010). Atualmente, encontra-se em processo de doutoramento pelo Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada da mesma universidade. É membra participante do grupo de pesquisa Fala-em-interação (FEI), coordenado pela Profa. Dra. Ana Cristina Ostermann. É membra participante também da International Gender and Language Association (IGALA) e da International Association of Forensic Linguistis e membra do conselho diretor da Associação Brasileira de Linguística e Direito (ALIDI). Trabalha com ensino de inglês como língua estrangeira. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade discursiva, fala em interação, análise da conversa e identidade, polícia, estratégias discursivas, fala.

Maria Eduarda Giering, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Possui graduação em Bacharel em Comunicação Social - Relações Públicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1981), graduação em Licenciatura Plena Em Letras Português e Literatura pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1983), mestrado em Teoria Literária pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1997). Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atua na área da Lingüística, investigando, sob a perspectiva da Linguística Textual-Discursiva (Análise Textual dos Discursos - ATD) e da Semiolinguística, discursos especializados (discursos midiáticos e de divulgação científica midiática). Desenvolve projetos na área da Divulgação/Popularização da Ciência.

Published

2014-12-26

How to Cite

Andrade, D. N. P., & Giering, M. E. (2014). Analysis of a hearing audience in the light of the textual discourses analysis: A challenge. Calidoscópio, 12(3), 274–286. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.123.02