Responsividade e dialogicidade na interação com os saberes em projetos de ensino no espaço de formação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2023.211.10

Keywords:

Knowledges; Training practices; Academic discourse.

Abstract

Assuming the theoretical and methodological subsidies of sociodiscursive interactionism, in light of studies on genres of discourse as a possibility of instrumentalization and participation of subjects in the fields of activities, in this article, in order to contribute to the reflections on the training practices, taken from the interactions between the objects of knowledge in the field of language and the ways of teaching these objects, we aim to analyze movements attained in the interlocution between the subjects directly involved in the internship practice (intern, supervising professor at the university and supervising professors in the field), throughout one semester. We work off the assumption that the training process, in/through the mediation of the teaching project genre, allows us to glimpse the dynamics of the future teacher's constitution, that is, what is revealed and refracted by the genre's own signical constitution. The data (versions of teaching projects from a university in Minas Gerais), analyzed under a methodological perspective of qualitative and interpretativist nature, point to a training and professional process marked by multiple and heterogeneous voices that are mobilized in responsive and dialogic actions made possible by the academic genre in question.

Author Biography

Juliana Alves Assis, Puc Minas

Possui graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1983), mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002). Professora Adjunto IV da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), atuando na graduação e na pós-graduação em Letras. É líder do Grupo de Pesquisa, cadastrado no CNPq, ?Práticas formativas e profissionais: identidades e representações nos discursos?. Tem experiência na área de Linguística, no domínio da Linguística Aplicada, atuando sobretudo nos seguintes temas: escrita acadêmica, formação de professores e tecnologia digital. Realizou estágio de pós-doutoramento na Université Stendhal - Grenoble 3/França em 2011, desenvolvendo pesquisa sobre o processo de escrita acadêmica e sua relação com as representações sociais dos estudantes, tendo em vista as discussões sobre a didática da escrita e o letramento universitário. É bolsista de produtividade do CNPq - nível 2.

 

Published

2023-07-21

How to Cite

Lopes, M. A. P. T., & Alves Assis, J. (2023). Responsividade e dialogicidade na interação com os saberes em projetos de ensino no espaço de formação. Calidoscópio, 21(1), 179–196. https://doi.org/10.4013/cld.2023.211.10