The time in public education: Essay starting from the movement “occupy everything”

Authors

  • Rosa Malena de Araújo Carvalho Instituto de Educação Física da Universidade Federal Fluminense
  • Andreza Oliveira Berti Pedagoga no Núcleo de Educação da Casa da Ciência - Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2018.224.13461

Abstract

Understanding that the questioning of schooling as a public issue is part of the teacher’s responsibility, we rehearsed an approximation with the “Occupy Everything” movement, aiming at identifying the challenges that these students pose when we exercise pedagogical gestures understanding education as a right, knowledge as a public good and public schools as a common good. The structure of the text, marked by methodology as experience, brings what we consider public, the school as a space of protection and what constitutes authority in the teaching work. In the dialogue with Arendt, Larrosa, Masschelein, and Simons, we approach the impacts that the “Occupy Everything” movement caused, at the moment of our continued formation, outside of Brazil. In the conclusions, we identified the youth leadership of this movement and we highlighted clues for the continuous formation of pedagogical gestures in agreement with a public education that resists the mercantilization and colonization of the study.

Keywords: public school, experience, scholastic time.

Author Biographies

Rosa Malena de Araújo Carvalho, Instituto de Educação Física da Universidade Federal Fluminense

Graduada em Educação Física (UFRJ), Mestre (UFF) e Doutora em Educação (UERJ), com pós doutorado (UB), é Professora Adjunta no Instituto de Educação Física (IEF) da UFF. Com ampla experiência na área da Educação, integrou a equipe central do Programa de Educação de Jovens e Adultos da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (coordenando a implementação do componente curricular Educação Física no Programa). Como professora do IEF/UFF, faz parte da gestão do Curso de Especialização em Educação Física Escolar e coordena o Grupo de Pesquisa ELAC (Educação física escolar; experiências Lúdicas e Artísticas; Corporeidades), o qual vem priorizando os seguintes temas: formação de professores/as, corporeidades, ludicidade, educação pública, educação física escolar e educação de jovens e adultos.

Andreza Oliveira Berti, Pedagoga no Núcleo de Educação da Casa da Ciência - Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Doutora em educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro / RJ.

Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba / SP.

Pedagoga no Núcleo de Educação da Casa da Ciência - Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da UFRJ.

Published

2018-05-31