Liberal education in Jacques Maritain

Authors

  • Terezinha Oliveira Departamento de Fundamentos da Educação Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Estadual de Maringá
  • Névio de Campos Universidade Estadual de Ponta Grossa, Programa de Pós-Graduação em Educação

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2018.223.15814

Abstract

In this article, we will examine Jacques Maritain’s conception of “liberal” education, an exponent of European Catholic thought who did not measure efforts for advocating an education in which Christian and liberal ideals remained linked. Attentive to the directions of his time, he projected, in his pedagogical proposal, a new education, but also elaborated his opinion on the rapid abandonment of Christian ideals. His religious influence did not prevent him from perceiving the changes taking place in the society, which were making the Catholic Church no more the epicenter. We will identify an interlocution of ideas for a new education in his concept of liberal education. A central source is the work Education at the Crossoroads, the result of conferences between 1943 and 1955 in the United States, which allows us to analyze how this intellectual problematized pedagogical questions taking the Catholic precepts as a central reference, while not disregarding new proposals for education.

Keywords: Jacques Maritain, liberal education, Catholic Church.

Author Biographies

Terezinha Oliveira, Departamento de Fundamentos da Educação Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutora em História e Folosofia da Educação - FEUSP - 2004;

Doutora em História - 1997 - Unesp;

Mestre em Ciências Políticas-1991 UFScar;

Graduada em História - Unesp - 1986;

Orcid: orcid.org/0000-0001-5349-1059

 

Departamento de Fundamentos da Educação

Programa de Pós-Graduação em Educação

Universidade Estadual de Maringá

Diretora da EDUEM

Editora Científica da Acta Scientiarum. Education

Editora Científica da Revista Imagens da Educação
Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq-Brasil

Névio de Campos, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Programa de Pós-Graduação em Educação

Pós-Doutor em História (UFPR)

Doutor e Mestre em Educação (UFPR)

Bacharel e Licenciado em Filosofia (UFPR)

Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação (UEPG)

Pesquisador Produtividade CNPq

Email: ndoutorado@yahoo.com.br

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1850-316X

Link lattes: http://lattes.cnpq.br/1413368977042742

Published

2018-09-15

Issue

Section

Dossiê: Escola Nova Católica” em países europeus e no Brasil