Understandings about musicality in undergraduate schools of Education and Music: Clues for cultural diversity in curricula

Authors

  • Luciane da Costa Cuervo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Leda de Albuquerque Maffioletti Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2018.221.11020

Abstract

This work aims to discuss the presence of cultural diversity in curricula by looking into the views of musicality among teachers in training. It presents reflections on empirical material collected during six years of teaching work developed by the authors at the undergraduate Schools of Music and Education of the Federal University of Rio Grande do Sul, in both in-person and distance learning systems. It approaches views about musicality and their implication for teachers’ work, discussing ways to value cultural plurality in the academic curriculum. The theoretical framework includes mainly researchers in the areas of education and musical education, while being open to other areas associated with them, with a view to meet the aims of the National Curricular Guidelines for Initial and Continuing Education of Professionals of Basic Education (2016). Reflections and analyzes of the material collected follow the parameters of qualitative research when exploring and interpreting content. The results show alignment between students’ testimonies and the views of musicality advocated by scholars of the area. The debates and the interaction promoted by collective music practice enhanced the sense of belonging, recognition and mutual acceptance – positive elements that also stress the importance of valuing cultural plurality in the educational context.

Keywords: musicality, cultural diversity, teacher training.

Author Biographies

Luciane da Costa Cuervo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Docente no Departamento de Música do Instituto de Artes da UFRGS. Graduada em Música, Mestre em Educação pela UFRGS. Atualmente é doutoranda em Informática na Educação no PPGIE/UFRGS e realiza doutorado sanduíche como pesquisadora visitante honorária na University College of London, na Inglaterra.

 

Em 2010 recebeu Menção Honrosa por serviços prestados à EAD da UFRGS. Atualmente coordena o projeto interdisciplinar "Articulações entre Música, Educação e Neurociências" na Pró-Reitoria de Pesquisa da UFRGS e é vice-líder do EDUCAMUS - Grupo de Estudos e Pesquisa em Música e Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS.

Leda de Albuquerque Maffioletti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Música, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS. Docente da Faculdade de Educação/UFRGS, atuando como Professora de Educação Musical no Curso de Pedagogia e Orientadora dos Estágio de Docência em Educação Infantil. É líder do grupo de pesquisa EDUCAMUS - Música e Educação, vinculado à linha de pesquisa Educação: Arte Linguagem Tecnologia, PPGEDU/UFRGS. Desenvolve pesquisa na área de Educação Musical e Formação de Professores.

Published

2018-01-06