Teaching in higher education: Curriculum and practices 10 years after the implementation of the Bologna process at Portuguese universities

Authors

  • Angélica Monteiro CIIE - FPCEUP RECI - IP
  • Carlinda Leite CIIE - FPCEUP
  • Glasielle Souza CIIE - FPCEUP

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2018.221.14668

Abstract

The restructuring of the higher education in Portugal, resulting from the Bologna Process commitments, began in 2006 and imposed pedagogical-didactic challenges. Teachers were asked to adopt pedagogical methods that broke with the transmissive model and pointed out the need for a curricular organization based on the development of personal and social skills. To understand the effect of these measures on teaching practice, the article presents a study that analyses teaching-learning strategies privileged by teachers of a Sciences Education course. The data were collected through a questionnaire submitted to inditeachers and students in 2010 and 2016. The simple statistical analysis of the data points to the use of a wide diversity of teaching-learning strategies, although the most traditional ones prevail, i.e., there is a contradiction between the political-academic discourse and the strategies followed in its implementation.

Keywords: higher education, curriculum, didactics.

Author Biographies

Angélica Monteiro, CIIE - FPCEUP RECI - IP

Angélica Monteiro é Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Mestre em Educação Multimédia pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto e Doutorada em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da mesma Universidade.Atualmente é bolseira de pós-doc da Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT, Portugal), investigadora integrada do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE) da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto e investigadora do Research in Education and Community Intervention (RECI) do Instituto Piaget.

Carlinda Leite, CIIE - FPCEUP

Carlinda Leite é doutorada em Ciências da Educação e professora catedrática da U.Porto, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, onde é membro da direção do Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE).

É coordenadora de vários projetos educacionais, perita na Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), supervisionou 19 teses de doutoramento e 12 pós-doc. Concluídos e é autora de inúmeros artigos, nacionais e internacionais, no campo educacional.

Glasielle Souza, CIIE - FPCEUP

Licenciada e Mestre em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto.

Published

2018-01-25

Issue

Section

Dossiê: Políticas de Currículo e Docência: significados, impasses e desafios no contexto Iberoamericano