Multicultural and argumentative teaching strategies contributions for teacher training

Authors

  • Renato José de Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Ana Ivenicki Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • William de Góes Ribeiro Universidade Federal Fluminense
  • Janaína Pires Garcia Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.213.10627

Abstract

This article argues that teacher training can benefit from a multicultural and argumentative view, from which teaching strategies and teaching training practices are valued as means of promoting critical dialogues. The first part points out the debate about the concept of multiculturalism, its different aspects and its development in education. The second one suggests some linkages between multiculturalism and the theory of argumentation developed by Perelman and Olbrechts-Tyteca (1999), which recommends that subjects of the dialogue are seen as bearers of the right of putting themselves in reputable positions. The multicultural perspective is perceived as a process of argumentation so as to promote the dialogue of differences, which can result in positive impacts on didactics and teaching training practices. Methodology is hybrid, being theoretical and practical, by linking the argument with illustrations of qualitative and participatory research that translate the multicultural and argumentative approach n teaching experiences and in teaching training practices, discussing their possibilities and challenges.

Keywords: teaching training practices and multicultural teaching strategies, theory of argumentation, bullying.

Author Biographies

Renato José de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

possui graduação em Engenharia Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1982), graduação em Licenciatura Em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1984), mestrado em Educação pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1990) e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1996). Atualmente é professor Associado II da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Coordenador do Grupo de Pesquisas sobre a Ética na Educação (GPEE) e pesquisador do Observatório da Laicidade do Estado (OLÉ). Suas principais áreas de atuação são Filosofia da Educação e Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: relações entre ética, laicidade, argumentação e educação, análise retórica do discurso e questões epistemológicas da educação.

Ana Ivenicki, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

é PhD em Educação pela University of Glasgow. Tem Mestrado em Educação pelo Departamento de Educação da PUC-Rio e Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Atualmente é Professora Associada do Departamento de Fundamentos de Educação/Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui inúmeras publicações em periódicos nacionais e internacionais bem como livros publicados/organizados, e vários trabalhos em anais de eventos. Tem sido Palestrante/Conferencista convidada em diversas instituições. Desenvolve pesquisas em Multiculturalismo e Formação de Professores, tendo especial interesse nas áreas de Educação Comparada, Avaliação da Aprendizagem e Avaliação Institucional. Foi agraciada com o prêmio CORA CORALINA, pela Associação Nacional de Pós- Graduação e Pesquisa em Educação/ ANPEd e a Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão/SECADI, conferido na 36a. Reunião Anual da ANPEd /2013, Goiania, pela contribuição à Educação com Inclusão Social.

Published

2017-12-30