The effects of certification by ENEM in education and in the teaching and learning processes in Young Adults and Adults Education

Authors

  • Simone Gonçalves da Silva Universidade Federal de Pelotas
  • Alvaro Moreira Hypolito Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2017.212.10622

Abstract

The article analyzes the impacts of the certification from the National High School Exam (ENEM) in the teaching and learning processes of Young Adults and Adults Education. The discussion had as theoretical basis the studies of authors such as Michael Apple, Stephen Ball, Leoncio Soares, and other researchers who are reference in the field of sociology of education and education policy, curriculum, teaching and adults and young adults education. This framework was used to discuss one of the themes found: the teaching and the process of disqualification and depreciation of learning and teaching. It was noticed that this educational policy for young adults and adults education has been spreading senses and accountability meanings of what teaching and learning is about, and it can change the constitution of curriculum practices and organization in the teaching of young adults and adults.

Keywords: ENEM, young adults and adults education, educational policies, teaching.

Author Biographies

Simone Gonçalves da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Educação e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPel. É também pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Gestão, Currículo e Políticas Educativas da FAE/UFPEL. As temáticas de maior interesse são: Políticas Educacionais, Currículo, Profissionalização e Trabalho Docente.

Alvaro Moreira Hypolito, Universidade Federal de Pelotas

Professor Associado do Departamento de Ensino e do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Pedagogo e Licenciado em Artes, com curso de Especialização em Educação e Sociedade pela UFPel, Mestre em Educação pela UFMG e Doutor em Currículo pela Universidade de Wisconsin-Madison. Pesquisador do Cnpq. Concentra suas atividades acadêmicas, estudos e pesquisas em Trabalho Docente, Currículo e Gestão.

Published

2017-03-23

Issue

Section

Articles