Use of a hybrid technological pedagogical tool in the initial training of teachers in France

Authors

  • Paula Virgínia Chaves Cabral Andrade Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco e Secretaria de Educação da Prefeitura da Cidade do Recife
  • Nadja Maria Acioly-Régnier Maitre de Conférences HDR – ESPE Université Lyon1 Laboratoire « Santé, Individu, Société » EAM-SIS-HCL 4128, Université de Lyon

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2016.201.9872

Abstract

This article presents some results of a study that sought to analyze the impact of a hybrid technological pedagogical device (HTPD) developed for the initial training of elementary school teachers in France. An effort was made to analyze the effects of retextualizing written genres when developing professional competencies, based on studies by Acioly Régnier (2007, 1997), Dell’Isola (2007), Pastré (2011), Pastré et al. (2006), Tardif (2000), and Vergnaud (2013, 1994, 1990), among others. The HTPD was used experimentally in a course module at the University of Lyon 2 with 14 students of Master 1. The activities of these students were recorded, throughout one semester, on a blog. What were selected as elements of analysis were the written textual genres of the future teachers, who simulated conflicts and solutions of situations experienced in the classroom. The results show the simultaneous use of concepts and official instructions when dealing with the pedagogical conflicts evoked.

Keywords: teacher training, skills development, retextualization written genres.

Author Biographies

Paula Virgínia Chaves Cabral Andrade, Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco e Secretaria de Educação da Prefeitura da Cidade do Recife

Possui mestrado em Ciências e Práticas da Educação e da Formação pela Universidade Lumière Lyon 2 (França - 2013). Tem especialização em Línguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela FAFIRE (2005) e Licenciatura em Letras realizada na FAFIRE (2002). Atua no ensino de Língua Portuguesa, suas respectivas literaturas e produção textual (Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco e Secretaria de Educação da Prefeitura da Cidade do Recife). Como pesquisadora, vem se dedicando aos seguintes temas: formação de professores, gêneros textuais, didática profissional e interação social.

Nadja Maria Acioly-Régnier, Maitre de Conférences HDR – ESPE Université Lyon1 Laboratoire « Santé, Individu, Société » EAM-SIS-HCL 4128, Université de Lyon

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (1981), mestrado em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (1985), Diploma de Estudos Aprofundados (D.E.A.) em Psicologia pela Université René Descartes Paris V Sorbonne (1989) e doutorado em Psicologia pela mesma universidade em 1994. Possui Habilitation à diriger des recherches pela Université Lumière Lyon 2 - France, em 2010.Atualmente é professora titular da ESPE- (École Supérieure du Professorat et de l Éducation de l'Académie de Lyon) e Pesquisadora do Laboratoire Santé, Individu, Société EAM-SIS-HCL 4128, Université de Lyon. Tem experiência na área de Psicologia e Educação, com ênfase em Psicologia Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura, cognicao e afetividade , psicologia intercultural, didatica profissional, aprendizagem de conceitos cientificos e matematicos em contextos formais, não formais e informais. Pesquisadora dos seguinte grupos de pesquisa : Psicologia da Educação Matematica (UNICAMP); NUPPEM (UFPE); Professora visitante da Universidade de Caxias do Sul,UCS-RS-Brasil. Professora colaboradora da PUC_SP Mestrado Doutorado em Educação matematica e do programa de pos-graduação em ensino das ciências da UFRPE Recife.

Published

2015-12-04