School routines and their relationship with learning difficulties

Authors

  • Danieli Winck Iijima Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Maria Lidia Sica Szymanski Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2015.192.7881

Abstract

This article presents a Master Degree research which proposes a reflection over the teaching field, about pedagogical routines present in everyday life at school. We differentiate the concepts of teaching activity and routine, understanding routine as repetitive and daily activities. Based on data collected in a field research of 96 hours of observation in a classroom, using Continuous Register Technique, it is dialogued in the sense that, by targeting the formative aspect of education, the routines can dismember both an educational practice that contributes for the student to learn scientific concepts for which the school is responsible, or the contrary, it can characterize a boring pedagogic practice, when it is not planned and diversified, resulting in a dull teaching practice and carrying out learning difficulties.

Keywords: pedagogical routines, teaching and learning process, learning difficulties.

Author Biographies

Danieli Winck Iijima, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, campus Cascavel - PR, (2011). É aluna regular do Programa de Pós-Graduação stricto sensu - nível de Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE. Pesquisadora da linha de pesquisa: Formação de Professores e Processos de Ensino e de Aprendizagem.

Maria Lidia Sica Szymanski, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Possui graduação em Pedagogia Licenciatura Longa pela Universidade de São Paulo (1971), graduação em Psicologia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Tuiuti (1985), graduação em Formação de Psicólogo pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Tuiuti (1987), mestrado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1978) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1983). Atualmente é professor associado - nível D da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, docente no Programa do Mestrado em Educação da UNIOESTE. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Ensino e da Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: processos de ensino e de aprendizagem, formação de professores, ensino fundamental, dificuldades de aprendizagem e inclusão social.

Published

2015-04-27

Issue

Section

Articles