Hannah Arendt’s invitation: New meanings of the educational crisis

Authors

  • Andrea Stefania Mascarello Universidade Metodista de Piracicaba
  • Cláudia Beatriz de Castro Nascimento Ometto Departamento de Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte (DELART) Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2015.192.7551

Abstract

This article has the purpose of identifying in Hannah Arendt’s literature, through a literature review of her main publications, concepts that explains how the author understands education, the educational crisis and the relationship between learning and the human condition, relating the author’s concepts with the discussion regarding the subjects constitution processes – whether they are begginer teachers or students in learning processes. Arendt (1906-1975) was never a thinker specialized in education, she devoted most part of her career to political thinking – however, her concern about the American educational system, in the 20th century, motivated her to observe the matters that surrounded that crisis, mainly because it propitiates an investigation of its essence.

Keywords: Hannah Arendt, educational crisis, learning process.

Author Biographies

Andrea Stefania Mascarello, Universidade Metodista de Piracicaba

Aluna do curso de Graduação em Licenciatura Plena em Filosofia da UNIMEP - Universidade Metodista de Piracicaba (2011-2014). Foi membro do Centro Acadêmico de Filosofia Immanens entre os anos de 2011 e 2012. Foi bolsista de Iniciação Científica pelo Programa FABIC em 2012 e, desde 2013 é bolsista pelo Programa PIBIC - CNPQ junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Atuou em pesquisas sobre a formação docente a partir das experiências com leitura e literatura; e também a partir dos Conselhos de Classe Escolares. Hoje atua na pesquisa sobre as contribuições do pensamento de Hannah Arendt para a educação, para a crise na educação e da relação entre aprendizagem e a condição humana.

Cláudia Beatriz de Castro Nascimento Ometto, Departamento de Educação, Conhecimento, Linguagem e Arte (DELART) Faculdade de Educação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campina - UNICAMP; Professora do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP; atuando no núcleo de Práticas Educativas e Relações Sociais no Espaço Escolar e não Escolar.

Published

2015-04-27

Issue

Section

Articles