The Kidsmart Project and the practice of childhood education professionals in the municipal schools of Curitiba

Authors

  • Ricardo Antunes de Sá Universidade Federal de Universidade
  • Maria da Glória Galeb Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2014.181.3303

Abstract

The paper discusses the implementation of the Kidsmart Project in the Municipal Early Childhood Education Centres in Curitiba, Brazil. The research project is part of a qualitative approach using an exploratory study to analyze the continuing education and activity of early childhood education professionals in the municipal schools of Curitiba in relation to the development of the Kidsmart Project and the implications it has generated in the learning process of children. The theoretical contributions are based on authors such as Purifi cação and Brito (2006), Daniel (2003), Kensky (2007), Lemos and Cunha (2003), Lévy (1999), Morin (2000) and Oliveira-Formosinho (2002). Initial results indicate that teachers and children have had access to computers but that access often shows problems in terms of its purpose, method and meaning. It is up to each early childhood education professional to refl ect on the importance of appropriating and integrating Information and Communication Technologies and their languages into contemporary school education processes aiming at a meaningful learning. There is need to construct meaning about the use of technological resources and their applications in early childhood education to ensure quality in the teaching-learning process.
br> Keywords: Early Childhood Education, technology, continuing education.

Author Biographies

Ricardo Antunes de Sá, Universidade Federal de Universidade

É licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (1988) - Administração Escolar. Universidade Tuiuti - Supervisão Escolar. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1997). Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2007). Foi Coordenador Pedagógico da Escola Técnica da Universidade Federal do Paraná (1996 1997). Estagiou em nível de pós-graduação na Universidade Nacional de Educação a Distância UNED em Madrid (1999). Foi Vice-Coordenador do Curso de Pedagogia do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1997). Foi coordenador do Curso de Pedagogia do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (1997 1999). Foi um dos fundadores do Núcleo de Educação a Distância (NEAD) da Universidade Federal do Paraná (1999). Foi coordenador do curso de Pedagogia Séries Iniciais do Ensino Fundamental na modalidade de educação a distância da Universidade Federal do Paraná (1999 2002). Foi diretor do Departamento de Difusão e Tecnologia da Secretaria Municipal de Educação de Curitiba (2005 2006). Desenvolve estudos na área da formação e atuação do Pedagogo, Pedagogia, Teoria da Complexidade e Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação (EaD). Participa do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores: paradigmas contemporâneos, currículos e práticas no Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), desde 2007. É professor credenciado no Programa de Pós-Graduação e Educação da UFPR na Linha de Cultura, Escola e Ensino. É Professor Adjunto II do Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná desde 1992.

Maria da Glória Galeb, Universidade Federal do Paraná

Maria da Glória Galeb é graduada em Pedagogia; Especialista em Metodologia de 1ª a 4ª séries do Ensino Fundamental e Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná na Linha de Cultura, Escola e Ensino. Atua como Pedagoga da Rede Municipal de Ensino de Curitiba

Published

2013-08-23