Locative media and mixed reality: the production of meaning about virtual-digital through cartography supported by digital technologies

Authors

  • Daniel de Queiroz Lopes UNISINOS
  • Carla Beatris Valentini UCS

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2012.163.2813

Abstract

This paper discusses the field of tension that has arisen from the emergence of a digital culture in public schools that participate in digital inclusion projects. Based on the theoretical and epistemological assumptions of cognitive ecologies and structural coupling, we discuss the production of meanings about the virtual-digital as a necessary path for the opening of new possibilities regarding the use of digital technologies in education. We performed an exploratory workshop with teachers of a statewide network of public education, involving local cartography supported by digital technologies, locative media and mixed reality. The workshop was designed to lead participants to an informational and aesthetic experience for the production of meanings about the virtual-digital on the basis of a dual – technological and symbolical – appropriation using technologies such as QRCode markers, digital media, geolocation and publishing in a blog. The teachers showed an understanding of the virtual-digital as a technology that can expand physical experience, the experience of time and protagonism among teachers and students. We conclude by discussing the “being part of” a digital culture on the basis of the demand for a reconfiguration of pedagogical practices and their cognitive regimes, regimes of authority and the very notion of sociability in relation to the educational process.

Key words: locative media, mixed reality, cartography, cognitive ecology, digital inclusion.

Author Biographies

Daniel de Queiroz Lopes, UNISINOS

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Atualmente é professor/pesquisador no Programa de Pós-graudação em Educação e do curso de Pedagogia da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação Digital (GPe-du/UNISINOS/CNPq), é pesquisador colaborador no Laboratório de Estudos Cognitivos (Inst. de Psicologia/UFRGS), e membro do comitê de ética em pesquisa do Hospital Mãe de Deus em Porto Alegre. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em aprendizagem, psicologia do desenvolvimento humano e tecnologias na educação, atuando principalmente nos seguintes temas: criatividade, epistemologia genética, cultura e tecnologias digitais, tecnologias na educação, robótica educacional e sociedade da informação.

Carla Beatris Valentini, UCS

Doutora em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, desenvolveu a pesquisa de tese: Tecendo e aprendendo: redes sociocognitivas e autopoiéticas em ambientes virtuais de aprendizagem. Mestre em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com a dissertação: Apropriação da Leitura e Escrita e os Mecanismos Cognitivos de Sujeitos Surdos na Interação em Rede Telemática. Atualmente é professora titular da Universidade de Caxias do Sul e do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordena o Núcleo de Inovação e Desenvolvimento: Docência e Cultura Digital. Coordena o projeto de pesquisa: Inclusão de Surdos no Ensino Superior: Desenvolvimento de um objeto de aprendizagem para qualificação de docentes; é pesquisadora dos projetos: Tecnologias Digitais na Educação: culturas escolares e apropriação de novas formas de aprender e ensinar e Pesquisa e Avalição de Práticas Inovadoras para a Inclusão da Escola na Cultura Digital. Formadora de professores do projeto Um computador por aluno (UCA). Tem experiência na área de Psicologia da Aprendizagem, na Educação Inclusiva e na Informática da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, tecnologia e educação, formação de professores, educação a distância e ambientes de aprendizagem, surdez e educação especial.

Published

2012-09-23