Blog: Technology for a meaningful learning of English as a Foreign Language

Authors

  • Etelvira Querido Figueiredo Universidade Católica Portuguesa
  • Eduardo Luís Cardoso Universidade Católica Portuguesa

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2011.152.767

Abstract

This work studies the construction of a class blog in the classroom as a strategy for learning English as a Foreign Language (EFL) at the high school level. It describes the tool that was used and the model adopted for the creation of the blog, where knowledge is constructed for the development of the communicative competence in the foreign language and the students’ personal and social skills. The results are shown considering the blog as a technological resource that can be used for the development of the four skills in learning a foreign language: reading, listening, writing and speaking. There is also an understanding that skills such as autonomy, active participation, refl ection, responsibility and collaboration are evidences to be taken into account in the evaluation of the process.

Key words: blog, technologies, teaching, learning,  English language.

Author Biographies

Etelvira Querido Figueiredo, Universidade Católica Portuguesa

Actividade profissional

Professora do Quadro de Nomeação Definitiva, do 9º grupo - Inglês e Alemão, da Escola Secundária de Gondomar.

Qualificação Académica

Mestrado em Ciências da Educação - Informática Educacional, da Universidade Católica Portuguesa, concluído em 2010 com 17 valores.

Curso de Qualificação em Ciências da Educação, da Universidade Aberta, em 1994 com a média de 15 valores.

Licenciatura em Línguas e Literaturas Modernas, estudos Ingleses e Alemães, da Universidade do Porto, concluída em 1983 com a média de 13 valores.

 


 

Eduardo Luís Cardoso, Universidade Católica Portuguesa

Actividade profissional

Professor da Universidade Católica Portuguesa, departamento de biotecnologia.

Coordenador do CC-Crie na UCP-CRPorto-ESB.

Qualificação académica

Doutoramento em Tecnologias e Sistemas de Informação na UM, na área da adopção de plataformas de ensino/aprendizagem nas instituições do sistema de ensino.
Licenciatura e Mestrado na FEUPorto.


 

Published

2011-07-01

Issue

Section

Articles