A clínica na condução de práticas escolares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2023.271.30

Keywords:

Educação inclusiva, práticas pedagógicas, políticas educacionais

Abstract

The imperative of inclusion brought the school closer to clinical knowledge, based on the inclusion of students who attended Special Education institutions or classes in regular education. Questioning the effects of this knowledge on the modes of schooling in contemporary times is the objective of this text. For this, it relies on the field of Foucauldian Studies, from which it picks up the concept of normalization, for the analytical exercises on a bibliographical and documental materiality. The results point to an emphasis on clinical referrals in the search for medical diagnoses for defining the Special Education public and for enrollment in Specialized Educational Assistance. They also indicate the preponderance of the performance of specialists for the individualized service of this public, to the detriment of the collective processes common to the school. Such practices make the school a constant surveillance device due to the risk of deviating from the institutional norm.

Author Biographies

Patrícia Graff, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS (2017). Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2011). Especialista em Gestão Educacional (2010) e Graduada em Educação Especial – licenciatura plena (2008) e Pedagogia – licenciatura plena (2017), pela Universidade Federal de Santa Maria. Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas de Inclusão (GPPPIn), credenciado na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) e no Conselho Nacional de Ciência e Tecnologia (CNPq). Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa em Inclusão (GEPI/UNISINOS/CNPq) e a Rede de Investigação em Inclusão, Aprendizagem e Tecnologias em Educação (RIIATE). Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS, campus Chapecó/SC.

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski, Unochapecó

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora, pesquisadora e, atualmente, coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação (Unochapecó). Integrante da Linha de Pesquisa Diversidade, interculturalidade e educação inclusiva. Líder do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas (Unochapecó). Bolsista de produtividade em pesquisa CNPq -2

Published

2023-11-06

Issue

Section

Dossiê: Vidas (im)possíveis entre o clínico e o pedagógico