Propostas de ensino sobre registros avaliativos em treze cursos de formação de professores em educação física na América Latina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2023.271.16

Keywords:

Evaluative records, Teacher training in physical education, Latin America

Abstract

This article analyzes and discuss the requirements for teaching evaluative records in the discipline plans of 13 Physical Education teacher training courses in seven Spanish-speaking Latin American countries. It is characterized as a qualitative research of an exploratory nature, based on critical-documentary analysis and on the comparative method to identify similarities and differences in the prescriptions of the plans. The results indicate the varied use of concepts referring to evaluative records and the way they were prescribed by the different disciplines, reinforcing the semantic confusion that they can generate in the lives of students of the courses and, consequently, the difficulty of putting each one of them into practice according to its purpose. It concludes that the study of prescriptions for evaluative records helps to foster discussions in the academic sphere, bringing contributions to advance in the theoretical (conceptual) field that allow them to add a certain unity.

Author Biographies

Ronildo Stieg, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2016) e doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física, Avaliação Educacional, Currículo e Formação de Professores. Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - PROTEORIA.

Wagner dos Santos , Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2010). Atualmente é professor do Curso de Educação Física; do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (Mestrado e Doutorado) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Espírito Santo. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

Published

2023-05-07

Issue

Section

Articles