Dimensões éticas e metodológicas de uma pesquisa com (e sobre) crianças na pré-escola: reflexões, tensões e perspectivas investigativas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.10

Keywords:

ethics, research with children, early childhood education

Abstract

From the field of Social Studies of Childhood, this article aims to discuss the ethical and methodological dimensions of a research project with (and on) preschool children. Methodologically, the research evidence consists of the ethical discussions emerging from a study on the production of oral narratives, in mediated contexts, by a group of 5-year-old children. Through the analysis of the reflections present in the researcher’s field diary, resulting from the development of the investigation, two units were defined: a) adult’s ethics, presence and listening: the exercise of being with children; and b) children’s participation in the research: the intricacies of methodological discussions. Based on the analysis, it is possible to infer that, in research with (and about) children, ethics precedes methodological choices. Furthermore, the relevance of a researcher to exercise listening, reflexivity and alterity in studies with children is highlighted.

Author Biographies

Lisiane Rossatto Tebaldi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

MestrE em Educação, na Linha de Pesquisa Estudos sobre Infâncias do PPGEDU/UFRGS. Membro do Grupo de Pesquisas CLIQUE - Grupo de Pesquisas em Linguagens, currículo e cotidiano de bebês e crianças pequenas - UFRGS. Orientadora Pedagógica da Educação Infantil do Colégio Anchieta - Porto Alegre - RS.

Rodrigo Saballa de Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da na Linha de Pesquisa: Estudos sobre Infâncias. Professor da área de Educação Infantil do Departamento de Estudos Especializados (DEE) da Faculdade de Educação da UFRGS. Pós-Doutor em Educação (UFPEL).Doutor em Educação (UFRGS).Mestre em Educação (UFRGS). Líder do Grupo de Pesquisas CLIQUE - Grupo de Pesquisas em Linguagens, currículo e cotidiano de bebês e crianças pequenas -UFRGS.

Published

2022-05-16

Issue

Section

Articles