O processo de desenvolvimento na formação profissional docente.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2022.261.39

Keywords:

development, continuing education, teacher education, human development.

Abstract

The paper aims to reflect on how the initial and continuing education process for the practice of the teaching profession may be a foster of development. Dessen and Bisinoto (2014), Mitjáns Martínez and González Rey (2017) and Libâneo (1985; 2011) help to establish a possible dialogue between Development Science, the subjective dimension of human development and training/education context as a viable locus for this process. It is anchored to the qualitative methodology, through the analysis of three cases of training courses in which each researcher-author worked, highlighting the key information that helps to understand the objective in question. The main perception shows that teacher education, to become a promoter of situations of (subjective) change that can open ways for teachers' development, requires that its bases be anchored in theory and practice as interconnected, inseparable, and recursive dimensions.

Author Biographies

GEANE DE JESUS SILVA, universidade de Brasília

Professora da Secretaria de Educação do DF. Licenciada em Pedagogia (UESB-BA). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Processos de desenvolvimento humano e Saúde - UnB (2014) Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília - UnB - Brasília.

Maristela Rossato, Universidade de Brasília

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (2009). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001).Doutora-Professora adjunta da Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento.

Stela Martins Teles, Universidade de Brasília

Professora do Instituto Federal de Educação de Brasília. Licenciada em Pedagogia (UnB). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Processos de desenvolvimento humano e Saúde - UnB (2010) e Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar-Instituto de Psicologia Universidade de Brasília - UnB - Brasília.

Allana Resende Pimentel Calaça

Graduação em Enfermagem pelo Centro Universitário de Brasília (2010). Mestranda do Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação Universidade de Brasília - UnB - Brasília.  Enfermeira  docente da escola profissional técnica em saúde da Secretaria de Educação do Distrito Federal.

Published

2022-10-21

Issue

Section

Articles