Teaching works in Brazil during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2021.251.26

Keywords:

Pandemic, Teaching work, Remote teaching

Abstract

The study analyzed the production made available on the Capes Journal Portal about teaching work during the first year of the Covid-19 pandemic in Brazil. A qualitative, state-of-the-art research was conducted, the results of which were analyzed according to the content analysis technique proposed by Bardin. 16 products were selected, of which two thematic categories emerged precariousness of teacher work and emergency remote education. It was found that the precariousness of teaching work is enhanced by the pandemic; most teachers are not trained for emergency remote education; many students suffer digital exclusion, further increasing social inequalities and that challenge for teachers. It was concluded that the repercussions of the pandemic on teaching work are related to the mitigation of labor rights and the physical and emotional exhaustion of teachers to meet new job demands.

Author Biographies

Vanusa Nascimento Sabino Neves, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes (UFPB), Licenciatura e Graduação em Enfermagem (UFPB), Graduação em Direito (UNIPE), Especializações em Enfermagem Pediátrica (UFPE), Especialização em Linhas de Cuidados em Enfermagem Saúde Materno, Neonatal e do Lactente (UFSC), Especialização em Enfermagem Obstétrica (UFMG). Enfermeira da Universidade Federal da Paraíba e enfermeira do Hospital da Polícia Militar General Edson Ramalho.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora produtividade CNPQ.

 

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN (2001). Pós-Doutorado pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP (2009). Atualmente é Professor Titular e Professor Permanente dos seguintes Programas de Pós-Graduação: PPGE e PPGS, ambos da Universidade Federal da Paraíba, atuando como orientador (Mestrado e Doutorado), principalmente, nos seguintes temas: educação, história, cultura e gênero. Publica, com frequência, artigos em periódicos, livros e capítulos de livros acerca das citadas temáticas. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa - CNPQ PQ1-D. É Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e Docente Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas "História da Educação da Paraíba" HISTEDBR/GT-PB.

Published

2021-09-24

Issue

Section

Articles