The role of early Childhood Education teachers and the contributions of historical-cultural psychology

Authors

  • Jaqueline Cristina Massucato Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Heloisa Helena Oliveira de Azevedo Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.4013/edu.2011.152.776

Abstract

This article aims to emphasize the importance of the role of early childhood education teachers, highlighting the need to struggle for their professional and social recognition. Based on literature, the text uses historical-cultural psychology as its theoretical frame of reference, since the latter makes it possible to discuss the role of teachers as mediators of knowledge and the objective social conditions in which this mediation becomes possible. Furthermore, it intends to show the need for a specifi c training for professionals who work in this area. Being a teacher requires a human education, which comprehends technical, scientifi c, ethical, political and philosophical knowledge. Thus, the image teachers have of their profession may infl uence the construction of their identity as persons whose professional activity is relevant for life in society. Towards the end, the article discusses the role of early childhood education schools as institutions that are essential for the mediation of culture, scientifi c knowledge, art and the possibility of humanizing individuals.

Key words: historical-cultural psychology, early Childhood Education, teachers’ identity,
teacher education.

Author Biographies

Jaqueline Cristina Massucato, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2008) e Estudos Complementares em Educação Infantil (2009) pela mesma Universidade. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Cátolica de Campinas (2010-2011), na Linha de Pesquisa Práticas Pedagógicas e Formação de Professores. Também é integrante do grupo de Pesquisa Direito à Educação do referido programa.

Heloisa Helena Oliveira de Azevedo, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Possui mestrado (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2005), com estágio em Formação de Professores de Educação Infantil no exterior, na Universidade de Aveiro/Portugal. Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP), atuando na linha de pesquisa Práticas Pedagógicas e Formação do Educador e integrando o grupo de pesquisa Direito à Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente com os seguintes temas: formação profissional docente, formação de professores de educação infantil, didática, metodologia de ensino e metodologia de pesquisa em educação.

Published

2011-07-13

Issue

Section

Articles