Pedagogical observation in telecollaborative learning contexts

Authors

  • Ludmila Belotti Andreu Funo UNESP - Campus de São José do Rio Preto
  • Anna-Katharina Elstermann UNESP/ASSIS e RUHR-UNIVERSITÄT BOCHUM
  • Maisa Alcântara Zakir UNESP/Assis

Abstract

This article aims at proposing an observation grid for teachers who work in telecollaborative learning contexts. In order to do that, a theoretical framework about telecollaborative learning environments, mediation and observation is presented. We develop a case study about observation practices performed by mediators related to the project ‘Teletandem Brazil: foreign languages for all’, which can be defined as a telecollaborative context for language learning The research data consist of eight open-ended questionnaires about mediators observation performances. The analysis affiliates a qualitative interpretation approach guided by Grounded Theory constructs. Finally, based on the literature, on the case study results discussed herein and on our experiences as researchers in tandem learning projects, we present a reflexive framework about pedagogical observation practices in telecollaborative and multimodal learning contexts.

Keywords: pedagogical observation, telecollaboration, teletandem.

Author Biographies

Ludmila Belotti Andreu Funo, UNESP - Campus de São José do Rio Preto

Ludmila é doutora em Estudos Linguísticos/ Linguística Aplicada pela UNESP de São José do Rio Preto e possui mestrado em Linguística Aplicada e graduação em Licenciatura em Letras pela mesma instituição (2002). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Ensino Aprendizagem de Línguas Estrangeiras, atuando principalmente nos seguintes temas: representações sociais, ensino/aprendizagem de línguas e tecnologia.

Anna-Katharina Elstermann, UNESP/ASSIS e RUHR-UNIVERSITÄT BOCHUM

Anna-Katharina Elstermann é doutoranda em Estudos Linguísticos pela Ruhr-Universität Bochum e professora de alemão na UNESP/Assis. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Ensino Aprendizagem de Línguas Estrangeiras, atuando principalmente nos seguintes temas: telecolaboração e mediação em aprendizagem de tandem.

Maisa Alcântara Zakir, UNESP/Assis

Maisa Zakir é doutora em Estudos Linguísticos/ Linguística Aplicada pela UNESP de São José do Rio Preto e possui mestrado em Educação pela UNESP de Marília (2008). Atualmente é professora substituta de Inglês e Prática de Ensino de Línguas Estrangeiras na UNESP/Assis. Tem experiência nas áreas de Educação e Linguística, com ênfase em ensino e aprendizagem de língua materna e estrangeira, atuando principalmente nos seguintes temas: telecolaboração, cultura, discurso e ensino/aprendizagem de línguas e tecnologia.

Published

2017-01-05

How to Cite

Funo, L. B. A., Elstermann, A.-K., & Zakir, M. A. (2017). Pedagogical observation in telecollaborative learning contexts. Calidoscópio, 14(3), 433–447. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.143.07