Enunciative voices from non-scientific literatures in the writing of the Supervised Internship reports of language teachers

Authors

  • Lívia Chaves de Melo Universidade Federal de Tocantins
  • Adair Vieira Gonçalves Professor da Universidade Federal da Grande Dourados

Abstract

In this research, we investigated the enunciative voices that emerge in the writing of the Supervised Internship reports produced by language teachers from users of citation practice from non-scientific literatures. We also analyzed others’ enunciative voices introduced by the citations identified in these reports and examining the contributions of linguistic structures that inscribe others and self in the statement. We used dialogical studies of language of the linguistic schemes of citation speech and Systemic Functional Linguistics works through the notion of Semantic System of Projection main theoretical apparatus to guide the investigation. The excerpts analyzed highlight the linguistic schemes of citation speech, the types of socio-semiotic processes involved in the system of projection and subsystems involved in the types of projection such as mode of projection, level of projection, the function of speech and the discursive function of these resources. We applied a qualitative research approach and the methodology of documentation to characterize the dataset investigated. The research results show us that citation practices from non-scientific literature are mobilized in the reports as if they have scientific authority and are manifested in utterances which present guidelines for action in the classroom; teaching how parents and teachers should act to educate; bringing examples of personal realization to show successful experience; leading the belief of the impossible ideal.

Keywords: initial training of language teachers, supervised internship reports, social voices, projection, citations.

Author Biographies

Lívia Chaves de Melo, Universidade Federal de Tocantins

Possui Licenciatura dupla em Letras (Língua Portuguesa e Língua Inglesa - 2006), Especialização em Leitura e Produção Escrita (2008), Mestrado em Ensino de Língua e Literatura (2011) e Doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura (2015) pela Universidade Federal do Tocantins (UFT/CAPES). Em 2013 desenvolveu pesquisa de doutorado na The Polytechnic University of Hong Kong ? (PolyU). Atua no ensino e formação de professores de língua materna e estrangeira.

Adair Vieira Gonçalves, Professor da Universidade Federal da Grande Dourados

Possui graduação em Curso de Licenciatura em Letras - Faculdades Toledo de Araçatuba (1990), mestrado em Filologia e Linguística Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002) , Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho/UNESP (2007), com estágio sanduíche em Didática de Língua Materna na Faculté de Psychologie et Sciences de lEducation (FAPSE), da Université de Genève (UNIGE), Suíça, sob a direção do Prof. Dr. Joaquim Dolz. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), atuando no Programa de Pós-graduação em letras da UFGD e no Programa de Pós-graduação em Letras- Ensino de Língua e de Literatura da Universidade Federal do Tocantins- campus de Araguaína, e pesquisador nível 2 do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. É vice-líder do GT/ANPOLL Gêneros textuais/discursivos e Editor da Revista Raído. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, e atua nos temas: ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa , formação de professor de Língua Portuguesa na abordagem da teoria enunciativa de Bakhtin e dos gêneros do discurso e na vertente do interacionismo sociodiscursivo.

Published

2016-08-02

How to Cite

de Melo, L. C., & Gonçalves, A. V. (2016). Enunciative voices from non-scientific literatures in the writing of the Supervised Internship reports of language teachers. Calidoscópio, 14(2), 294–308. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.142.12

Issue

Section

Articles