Referencing on webvideos from YouTube of scientific popularization: A syncretic activity

Authors

  • Marcos Filipe Zandonai Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS
  • Maria Eduarda Giering Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Abstract

This paper reports the building of discourse objects on a webvideo of scientific popularization taken from YouTube. Its main aim is examining the contribution of theatrical performance in referencing. We selected, for analysis, an audiovisual episode from the iBioMovies channel, attempting to understand how bodily movements of promoters take part in the textual cohesion and in the production of pragmatic effects, since, in this channel, the scientist’s body, as well as other imagistic resources, is used to create a type of “theater” that aims to explain science. The functioning of referencing is ascertained based on the classification of Cavalcante (2003, 2011). We adopt, moreover, a theoretical framework from Charaudeau (2008, 2009) assuming that features of communication contract of science mediatization overdetermine the choices of maintenance of the discursive topic. The audiovisual text is, here, conceived as a syncretic text according to the Semiotic’s approach of Greimas (Greimas and Courtés, 2013; Barros, 1990), given that it instances distinct modalities of language, which requires that we adopt concepts from Plastic Semiotics, according to Pietroforte (2008), and from nonverbal communication (Rector and Trinta, 2005), to thus map the semi-symbolism of this text. We proceed a qualitative research from which we obtain signification macrounities of the episode. The research results show points of co-referentiality between imagistic items and designations lexically expressed. Also, we seek to explain the occurrences of this “syncretic referencing” regarding their possible functions in the illocutionary project of the episode.

Keywords: referencing, YouTube, science mediatization, semiotics.

Author Biographies

Marcos Filipe Zandonai, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e graduado em Letras pela mesma universidade. Desde a iniciação científica, tem participado do grupo de pesquisa "Comunicação da Ciência: Estudos linguístico-discursivos", coordenado pela professora Drª. Maria Eduarda Giering. Esse grupo está vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UNISINOS. Sua pesquisa de Mestrado, defendida em janeiro de 2016, aborda o fenômeno da referenciação em vídeos do YouTube de divulgação científica. Verificou-se, em especial, na Dissertação, o papel dos elementos visuais na construção de objetos de discurso. Tem experiência nas seguintes áreas: Linguística Aplicada, Linguística Textual, Semiolinguística e Semiótica. Atua principalmente com os temas: divulgação científica midiática, discurso, referenciação, semiótica e comunicação não verbal.

Maria Eduarda Giering, Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS

Doutora em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Possui mestrado em Teoria Literária pela PUCRS. É graduada em Letras (Português e Literatura) e em Comunicação Social (Relações Públicas) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Realizou estágio pós-doutoral na Université Paris-IV (2015). Atualmente é professora titular na UNISINOS. No âmbito do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, desenvolve pesquisas sobre o discurso verbal e verbo-icônico de comunicação da ciência, fundamentadas na Semiolinguística e na Análise Textual dos Discursos. Seus trabalhos versam, ainda, sobre gêneros do discurso, argumentação e discurso midiático.

Published

2016-12-05

How to Cite

Zandonai, M. F., & Giering, M. E. (2016). Referencing on webvideos from YouTube of scientific popularization: A syncretic activity. Calidoscópio, 14(3), 466–479. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.143.10