Digital objects for the learning of reading: An active teaching methodology

Authors

  • Silvana Neumann Martins Centro Universitário UNIVATES
  • Kári Lúcia Forneck Centro Universitário UNIVATES
  • Aline Diesel Centro Universitário UNIVATES
  • Grasiela Kieling Bublitz Centro Universitário UNIVATES

Abstract

We started this study from the assumption that the use of digital learning objects to improve reading comprehension at a metacognitive level can be considered an active teaching methodology. To test the validity of this hypothesis, we selected 42 Brazilian students of the 8th grade of elementary school, to whom a pre-test with the cloze method was applied, followed by two sessions of interaction with digital objects and, finally, a cloze post-test designed to ascertain the evolution of the levels of understanding. The results demonstrated the improvement of the reading comprehension of the subjects investigated, supporting the research hypothesis assumed in this study.

Keywords: reading comprehension, digital learning objects, metacognition.

Author Biographies

Silvana Neumann Martins, Centro Universitário UNIVATES

Doutora em Educação (PUCPR). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (Centro Universitário UNIVATES).

Kári Lúcia Forneck, Centro Universitário UNIVATES

Mestre em Linguística e Letras (PUCRS). Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras (PUCRS). Docente do curso de Licenciatura em Letras (Centro Universitário UNIVATES).

Aline Diesel, Centro Universitário UNIVATES

Licenciada em Letras (Centro Universitário UNIVATES). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino (Centro Universitário UNIVATES).Bolsista Prosup/Capes.

Grasiela Kieling Bublitz, Centro Universitário UNIVATES

Doutora em Letras (PUCRS). Docente do curso de Licenciatura em Letras (Centro Universitário UNIVATES).

Downloads

Published

2016-11-09

How to Cite

Martins, S. N., Forneck, K. L., Diesel, A., & Bublitz, G. K. (2016). Digital objects for the learning of reading: An active teaching methodology. Calidoscópio, 14(3), 413–422. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2016.143.05