Ensino da oralidade a um estudante autista: implementação de uma sequência de atividades com o gênero textual entrevista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.09

Keywords:

Portuguese Language Teaching, Orality, Autism

Abstract

This article is an excerpt from an action-research project, qualitative in nature, developed within a stricto sensu graduate program. Its main objective was to enhance the communication skills of students with autism spectrum disorder in a context of verbal interaction mediated by questions, using the oral textual genre of interviews. The propositional goal was to design and implement a series of activities for teaching the Portuguese language to a verbally communicative autistic student in the Multifunctional Resource Room. he theoretical framework is based on studies in Conversation Analysis and Textual Linguistics, particularly the works of Luiz Antônio Marcuschi. The workbook developed, containing a sequence of activities with discursive interactions and speaking and listening strategies for children with ASD, aimed to support inclusive educational practices and was implemented with two students, with the verbally communicative autistic student being the research subject. By engaging with the student's hyperfocus interests and playful activities, he actively participated, began respecting the speaking turns of the group members, and responded appropriately to the questions posed to him.

Author Biographies

Dayanna de Paula Mariani dos Santos Santana

Mestra em Letras pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Especialista nas áreas de Educação Especial – Língua Brasileira de Sinais (Libras), pelas Faculdades Integradas do Vale do Ivaí; Psicopedagogia Clínica e Institucional (UENP); e Tecnologia Assistiva, Comunicação Alternativa e Libras pelo Centro Universitário UNISEB. Possui licenciatura em Pedagogia pela UENP; Letras Português-Inglês, pela Faculdade da Aldeia de Carapicuíba (FALC); e Letras Português-Libras, pela Faculdade Eficaz. Bacharelado em Letras-Libras (Eficaz). Colaboradora do grupo de pesquisa DIALE – Diálogos Linguísticos e Ensino. Professora efetiva no município de Ourinhos, em Educação Especial. Atua voluntariamente na interpretação e formação de tradutores e intérpretes de Libras no contexto religioso. Seus interesses de pesquisas são: ensino e formação de professores de Língua Portuguesa, Educação de Surdos, Transtorno do Espectro Autista, Oralidade e seu ensino.

Roberta Negrão de Araújo

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestra em Educação pela mesma instituição. Especialista em Orientação e Supervisão. Graduada em Licenciatura em Ciências, com Habilitação em Química. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Campus Cornélio Procópio. Docente do Programa de Mestrado em Ensino (PPGEN) e do Mestrado Profissional de Letras em rede (PROFLETRAS). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação (GEPEDUC). Professora da rede pública estadual - Paraná - Colégio Estadual Monteiro Lobato.

Published

2024-12-16

How to Cite

Santana, D. de P. M. dos S., Storto, L. J., & Araújo, R. N. de. (2024). Ensino da oralidade a um estudante autista: implementação de uma sequência de atividades com o gênero textual entrevista. Calidoscópio, 22(1), 161–182. https://doi.org/10.4013/cld.2024.214.09