Cochlear implanted children: Linguistic outcomes

Authors

  • Sofia Lynce Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa de Lisboa (ICS-UCP)
  • Sofia Marques Instituto Jacob Rodrigues Pereira
  • João Paço Faculdade de Ciências Médicas – Universidade Nova de Lisboa
  • Ana Mineiro Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa de Lisboa (ICS-UCP)

Abstract

The present exploratory study aims at exploring expressivelinguistics abilities of cochlear-implanted children by testingspontaneous speech samples. For this purpose, Mean Length of Utterancein words will be measured and the productive use of single grammaticalmorphemes will be analysed. We analysed the spontaneous speechof three deaf Portuguese children with cochlear implants and threenormal-hearing children paired case by case, taking into account thechronological age, gender and parental education. Cochlear-implantedchildren produced on average less than 2 words per utterance than normalhearing children. In morphology, cochlear implanted children from thesample were not capable to produce irregular plural formatives and tomake productive use of inflectional morphemes on main verbs for thesubjunctive and imperative modes. In general, the grammatical progressseems to be slower for cochlear-implanted children when compared totheir hearing peers. Nevertheless, an earlier implantation, longer implantuse and a bilateral implantation seem to bring benefits for the child’sspoken language.

Keywords: cochlear implants, language, grammar.

Author Biographies

Sofia Lynce, Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa de Lisboa (ICS-UCP)

Fonoaudióloga, Bolseira de investigação do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa de Lisboa, Mestre em Linguística Clínica pela Universidade Católica Portuguesa de Lisboa - 2013

 

Sofia Marques, Instituto Jacob Rodrigues Pereira

Fonoaudióloga do Instituto Jacob Rodrigues Pereira, Mestre em Linguística Clínica pela Universidade Católica Portuguesa de Lisboa - 2014

João Paço, Faculdade de Ciências Médicas – Universidade Nova de Lisboa

Otorrinolaringologista, Investigador da Faculdade de Ciências Médicas – Universidade Nova de Lisboa, Doutor em Otorrinalaringologia, na Universidade Nova de Lisboa - 1991, Agregado em Otorrinolaringologia pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade Nova de Lisboa - 2010,  Professor Catedrático da Faculdade de Ciências Médicas de Lisboa - 2014

Ana Mineiro, Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa de Lisboa (ICS-UCP)

Linguista, Investigadora do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa de Lisboa, Doutor em Linguística Portuguesa, na Universidade de Lisboa - 2005, Agregada em Linguística pelo Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Católica Portuguesa de Lisboa - 2016

Published

2017-06-14

How to Cite

Lynce, S., Marques, S., Paço, J., & Mineiro, A. (2017). Cochlear implanted children: Linguistic outcomes. Calidoscópio, 15(2), 388–398. Retrieved from https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2017.152.15

Issue

Section

Articles