Um estudo comparativo de introdução de artigos de pesquisa escritos por falantes nativos e não nativos de inglês, com base em pesquisas sobre gênero textual

Autores

  • Mohammad Amin Mozaheb Ph.D. in Applied Linguistics, Department of English, College of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
  • Mahnaz Saeidi Associate Professor in Applied Linguistics, Department of English, College of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
  • Saeideh Ahangari Assistant Professor in Applied Linguistics, Department of English, College of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

Resumo

Este estudo tem como objetivo comparar a seção Introdução de um número de artigos de pesquisa médica escritos por falantes não-nativos de Inglês (que são iranianos) e por falantes nativos de Inglês em termos de suas estruturas retóricas. Os artigos publicados em revistas indexadas ISI foram investigados usando os modelos apresentados por Nwogu e por Halliday. Os modelos estão relacionados a movimentos/ sub-movimentos e metáforas gramaticais, respectivamente. Usando testes estatísticos como os testes de qui-quadrado e U Mann-Whitney, os autores descobriram que os iranianos usaram menos movimentos/ submovimentos retóricos e metáforas gramaticais em comparação com falantes nativos. Uma conscientização desta prática de escrita acadêmica pode apontar um caminho para que pesquisadores iranianos possam publicar seus artigos em revistas mundialmente conhecidas.

Palavras-chave: gênero, redação, artigos de pesquisa, SFL, ESP, ESL, gramaticais metáforas.

Biografia do Autor

Mohammad Amin Mozaheb, Ph.D. in Applied Linguistics, Department of English, College of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

Mohammad Amin Mozaheb holds a Ph.D. in Applied Linguistics from Islamic Azad University, Tabriz Branch, Iran. He has published articles in a number of ISI-indexed and non-ISI-indexed journals. He is a member of the Young Researchers Club at his university. He is also a faculty member of the English Language Department at Imam Sadiq (A.S.) University. His major research interests include SFL, writing, genre studies and ESP.

Mahnaz Saeidi, Associate Professor in Applied Linguistics, Department of English, College of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

- Mahnaz Saeidi is an Associate Professor of Applied Linguistics at Islamic Azad University, Tabriz Branch, Iran. She has published nearly 40 articles in inter/national journals. She has also written several books relating to Applied Linguistics. She was selected as the best researcher of the university in 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 and 2013. Her major research interests include SFL, genre studies, TBLT, multiple intelligences and focus on form.

Saeideh Ahangari, Assistant Professor in Applied Linguistics, Department of English, College of Persian Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

Saeideh Ahangari is an Assistant Professor of Applied Linguistics at Islamic Azad University, Tabriz Branch, Iran. She has published a number of articles in journals covering issues related to EFL/ESL and Applied linguistics. She has also presented papers in France, Greece, Canada, Spain, Malaysia, Turkey and Australia. Her research interests include SFL, testing and EFL.

Downloads

Publicado

2014-12-26

Como Citar

Mozaheb, M. A., Saeidi, M., & Ahangari, S. (2014). Um estudo comparativo de introdução de artigos de pesquisa escritos por falantes nativos e não nativos de inglês, com base em pesquisas sobre gênero textual. Calidoscópio, 12(3), 323–334. Recuperado de https://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.123.07