A literatura de cordel como mediação no ensino de leitura e análise linguística

Authors

  • Rodrigo Silva Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
  • Linduarte Rodrigues Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

DOI:

https://doi.org/10.4013/cld.2023.213.04

Abstract

The article reflects on the teaching of reading from a perspective of reflection on the language(gem), passing through the interactionist model of reading and the study of textual genres. To do so, it seeks theoretical support in Geraldi (2010), Kleiman and Signorini (1995), XXXXX (2009; 2016; 2017), among others, in addition to the PCN (BRASIL, 1998) and the BNCC (BRASIL, 2017). In this way, it turns to the teaching of Portuguese language in the current school reality, in a scenario that demands action taken in favor of the development of successful pedagogical practices for Basic Education. For this, it presents a proposal for school literacy with cordel leaflets that contemplates linguistic diversity and values ​​the student's local culture. The study allowed us to understand that an interdisciplinary reading teaching project, mediated by cordel booklets in Portuguese language classes, allows reading to be studied in a process of dialogue that involves reader, text and author. It was evidenced that from the moment the student becomes the subject of the discourse, his contribution to the school literacy process is evident, raising self-esteem, the level of learning and his life experiences.

Author Biographies

Rodrigo Silva, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade (PPGLI) da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Mestre em Linguagens, Culturas e Formação Docente pela Universidade Estadual da Paraíba. Bolsista CAPES. Membro do Grupo de pesquisa Teorias do sentido: discursos e significações (TEOSSENO-CNPq/UEPB).

Linduarte Rodrigues, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutor em Linguística pela Universidade Federalda Paraíba. Professor do Departamento de Letras e Artes, do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Interculturalidade e do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba, Campus I, Campina Grande, Paraíba, Brasil.

Published

2023-09-27

How to Cite

Silva, R., & Rodrigues, L. (2023). A literatura de cordel como mediação no ensino de leitura e análise linguística. Calidoscópio, 21(3), 478–498. https://doi.org/10.4013/cld.2023.213.04