Human rights clinics in Brazil: A study about its process of implementation and operation in legal teaching and practice

Authors

  • Enzo Bello Universidade Federal Fluminense Universidade Estácio de Sá
  • Lucas Pontes Ferreira Universidade Federal Fluminense - UFF Programa de Pós-Graduação em Direito Constitucional - PPGDC

DOI:

https://doi.org/10.4013/rechtd.2018.102.07

Abstract

The incipient adoption of the clinical education as the modality of teaching in Brazilian Law Schools aims at making a rupture with the traditional teaching methods, towards a formative process of professionals that know how to conciliate the practice of the social legal reality with the theory taught in academic books. This paper approaches the Human Rights Clinics in operation, until 2018, in Brazilian universities that adhered to the clinical method and developed it in legal education. The goal is to survey its implementation, operation, and results. The research has a social legal profile and qualitative-quantitative nature, linking empirical and theoretical investigation to the methodological-theoretical field of Critical Theory, through deductive and inductive reasoning, and with the use of the techniques of research of documentary analysis and bibliographical review. The research has a multidisciplinary profile and dialogues with Law, Epistemology, Pedagogy, Sociology, and Political Science, and has documents as its primary sources and Brazilian and foreign literature as secondary.

Keywords: Human Rights Clinics, legal education, legal advisement, Brazil.

Author Biographies

Enzo Bello, Universidade Federal Fluminense Universidade Estácio de Sá

Doutor em Direito pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Estágio de Pós-Doutorado em Direito pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Estágio de Pós-doutorado em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor Adjunto IV da Faculdade de Direito e do Programa de Pós-Graduação em Direito Constitucional da Universidade Federal Fluminense (PPGDC-UFF). Coordenador do Núcleo de Estudos e Projetos Habitacionais e Urbanos (NEPHU) - UFF. Editor-chefe da Revista Culturas Jurídicas (www.culturasjuridicas.uff.br). Professor do Programa de Pós-graduação em Direito da Universidade Estácio de Sá (PPGD-UNESA). Consultor da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES).

Lucas Pontes Ferreira, Universidade Federal Fluminense - UFF Programa de Pós-Graduação em Direito Constitucional - PPGDC

Graduado pela Universidade Federal Fluminense - UFF

Mestrando em Direito Constitucional no Programa de Pós-Graduação em Direito Constitucional na Universidade Federal Fluminense - PPGDC/UFF

Bolsista CAPES

Published

2018-10-31

Issue

Section

Articles