Revisiting Pierre Bourdieu: Power relations in legal education

Authors

  • Francisco Carlos Duarte Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Direito Econômico e Socioambiental da Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR
  • Eduardo Emanoel Dall´Agnol de Souza

DOI:

https://doi.org/10.4013/rechtd.2012.42.05

Abstract

This article raises a hypothesis about the pedagogic practices of the study of law in Brazilian law schools: the way teachers show the professional universe of law careers to the students contributes to the formation of a hierarchy of fields of knowledge. This hierarchy does not appear as a result of an objective evaluation of the importance of each field, but as a result of values reproduced in law classes, without being seen clearly. On the basis these considerations, this work studies the structure and dynamics of the struggle for legitimacy of the different academic fields using as a referencethe works of the French sociologist Pierre Bourdieu. The main aim is to show that values that are in the professional habitus of those who work with law may be detrimental to a critical evaluation of legal education and to the efforts towards its humanization in the context of Brazilian reality.

Key words: legal education, pedagogic practices, Pierre Bourdieu.

Author Biographies

Francisco Carlos Duarte, Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Direito Econômico e Socioambiental da Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Mestre pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e doutor em Direito Público pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui pós-doutorado pela Università degli Studi di Lecce (Itália) e pela Universidad de Granada (Espanha). É investigador do CNPq, professor titular dos cursos de graduação, mestrado e doutorado da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR), Procurador do Estado do Paraná e advogado.

Eduardo Emanoel Dall´Agnol de Souza

Graduado em Direito pelo Centro Universitário Curitiba (UNICURITIBA). Graduando em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Published

2012-12-20