Horror movie aspects and experimentation in Michael Jackson’s Thriller music video

Authors

  • Herom Vargas Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS
  • Rafael Gonçalves Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

DOI:

https://doi.org/10.4013/ver.2016.30.73.07

Abstract

This article analyzes the use of elements from the horror fi lm genre in the music video Thriller (1982), by Michael Jackson, as experimentation within the field of pop music. Based on the semiotics of culture, grounded on the concepts of cultural text, semiosphere, border and modeling, developed by Iuri Lotman, the analysis identified innovations in the use of horror as humor and, in the music, modeling of creatures, moving among horror, the fantastic and the reality.

Keywords: horror, music video, Michael Jackson.

Author Biographies

Herom Vargas, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Doutor em comunicação e semiótica pela PUC-SP e docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), SP.

Rafael Gonçalves, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Jornalista e Mestre em Comunicação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS

Published

2015-11-08