Continuities and approaches to the melodrama gender in televisual adaptation of Dom Casmurro

Authors

  • Adriana Pierre Coca Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.4013/ver.2014.28.68.02

Abstract

This article discusses the continuities and approaches to the melodrama genre maintained in the micro-series Capitu (TV Globo, 2008), seen as a production that breaks with the conventional way of narrating in television. The hypothesis that arises is that Capitu innovates the articulation of languages, however, it makes use of narrative techniques rooted in classical arrays of writing serial fiction for television, mainly inherited from melodrama and from serial characteristics. The methodology is the analysis of scenes from televisual texts and the theoretical foundations are mainly the studies of Martín-Barbero (2006, 2009; Martín-Barbero, 2001) and Machado (2009, 2011). We conclude that Capitu is a text that brings out the reconfiguration modes to produce and narrate TV, while the narrative remains anchored in classical language.

Keywords: melodrama, serialized fiction, Capitu micro-series.

Author Biography

Adriana Pierre Coca, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda da UFRGS em Comuncação e Informação, na linha de Linguagem e Culturas da Imagem. Mestre em Comunicação e Linguagens, na linha de Processos Mediáticos e Práticas Comunicacionais, pela Universidade Tuiuti do Paraná. Possui graduação em Rádio e TV pela UNESP (1995). É especialista em Técnicas e Teorias da Comunicação pela Fundação Cásper Líbero (1997) e em Gestão de Projetos, segundo às Práticas do PMI pela FIAP (2008). Tem experiência em direção e produção de TV, trabalhou na TV Cultura de São Paulo e no SBT.

Published

2014-04-30

Issue

Section

Dossiê: Narrativas midiáticas contemporâneas